Klasa VII
18.03.2020 r.
Temat: Dzieło Olgi Tokarczuk.

1. Przeczytaj informacje z lekcji poświęconej Nagrodzie Nobla dla Olgi Tokarczuk (I semestr w zeszycie).
2. Przeczytaj opowiadanie ze s. 111-112.
3. Wykonaj zadanie 1 s. 112. Notatkę zapisz w zeszycie.
4. Przepisz definicję słowa archetyp z podręcznika.

19.03.2020 r.
Temat: Domy bohaterek utworu Jacka Podsiadło.

1. Przeczytaj opowiadanie ze s.113-115.
2. Przerysuj i uzupełnij tabelkę z zad. 1/115.
3. Wykonaj zad. 4/115

20.03.2020 r.
Temat: Teatr bliżej nas.
1. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=GNvVzShHVVE
W notatce do zeszytu zapisz informacje o tym spektaklu:
- reżyser,
- aktorzy i role, które odtwarzali.
Informacje te uzyskasz w internecie.

23.03.2020 r.

Temat: Dbam o poprawność ortograficzną.

1. Skorzystaj ze strony http://www.math.us.edu.pl/prace/2004/lubecka/zasady.html i przypomnij sobie zasady pisowni z ó, u, rz, ż, ch i h.
2. Sprawdź się na stronie https://dyktanda.pl/pokaz_dyktando-3462.html?uid=dHkDHo3OH_PIMr.
3. Dzisiaj oglądamy spektakl "Zemsta" w TVP1 o godz. 21.00.

24.03.2020 r.

Temat: Opisujemy wrażenia po obejrzeniu spektaklu "Zemsta".

Opisz w kilku zdaniach swoje wrażenia po obejrzeniu spektaklu.

25.03.2020 r.

Temat: Przygotowanie do omówienia lektury "Latarnik".

Przygotuj się do sprawdzianu z treści  lektury, który napiszesz online w czwartek.

26.03.2020 r.

Temat: Sprawdzamy naszą znajomość treści utworu "Latarnik".

1. Wejdź w link https://forms.gle/MW5AhDbDaiHdeaPu5 i odpowiedz na pytania. Musisz koniecznie podać swoje imię i nazwisko. Prześlij ten sprawdzian 26.03.2020 r.  Oczywiście możesz korzystać z książki.

27.03.2020 r.

Temat: Oglądamy film "Latarnik".

1. Wejdź na stronę https://www.cda.pl/video/150749468 i oglądaj film "Latarnik".

Ważna informacja !
Kochani Rodzice, bardzo proszę o dopilnowanie, aby Wasze dzieci czytały zadane lektury i wykonywały zadania. Informacje zwrotne przesłałam bezpośrednio na ich konta.


30.03.2020 r.

Temat: Analiza sprawdzianu z lektury.

Przepisz do zeszytu wszystkie pytania i odpowiedzi, jakie powinny zostać podane na sprawdzianie.


1. Czy opisana przez Henryka Sienkiewicz historia miała odbicie w rzeczywistości? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Cytat :„Opowiadanie to osnute jest na wypadku rzeczywistym, o którym w swoim czasie pisał J. Horain w jednej ze swoich korespondencyj z Ameryki.

2. Co się stało z latarnikiem z Aspinwall?

Prawdopodobnie zaginął, nikt nie wiedział gdzie. Prawdopodobnie zatonął podczas burzy.

3. Kto miał znaleźć nowego latarnika?

Nowego latarnika miał znaleźć konsul Stanów Zjednoczonych.

4. Opisz w kilku zdaniach życie latarnika.

Latarnik bezustannie musiał przebywać na wysepce. Mógł ją opuszczać tylko w niedzielę. Przywożono mu codziennie żywność i wodę. Latarnik wywiesza kolorowe flagi zgodnie ze wskazówkami barometru. Co wieczór włącza lampę, do której musi wejść po czterystu schodach.

5. O co był pytany Skawiński podczas pierwszego spotkania z konsulem?

Konsul zadał mu następujące pytania:

1. Skąd jest?

2. Co robił dotąd?

3. Czy służył w wojsku?

6. Czy Skawiński został przyjęty na to stanowisko?

Tak.

7. Kim był Skawiński zanim trafił do Aspinwall?

Skawiński był:

- poszukiwaczem złota w Australii,

- poszukiwaczem diamentów w Afryce,

- strzelcem w Indiach,

- farmerem w Kalifornii,

- handlarzem w Brazylii,

- tułaczem w Amazonii,

- kowalem w Helenie i Arkansas,

- majtkiem na statku,

- harpunnikiem na wielorybniku,

- współwłaścicielem fabryki cygar w Hawanie.

8. Co najbardziej dokuczało Skawińskiemu jako latarnikowi?

Najbardziej tęsknił za swoją ojczyzną.

9. Jak wyglądał każdy jego dzień?

Cytat: „Wstawał świtaniem, brał posiłek, czyścił soczewki latarni, a potem, siadłszy na balkonie, wpatrywał się w dal morską i oczy jego nie mogły się nigdy nasycić obrazami, które przed sobą widział.”

10. Co mógł zobaczyć przez swoją strażniczą lunetę?

Przez lunetę widział: mnóstwo żagli, statków oraz port, a tam domy i ludzi.

11. Kiedy opuszczał latarnię?

Latarnię mógł opuszczać jedynie w niedzielę.

12. Co było w paczce, którą otrzymał pewnego dnia?

Pewnego dnia dostarczono mu polskie książki, a wśród nich był poemat „Pan Tadeusz”.

13. Co się stało ze Skawińskim?

Tak zaczytał się, że zapomniał zapalić latarni. Doprowadził do katastrofy. Widziano go prawdopodobnie na statku płynącym do New Yorku.

31.03.2020 r.

Temat: Opisujemy życie Skawińskiego.

Korzystając z treści utworu opisz w 15 zdaniach, jak wyglądało życie Skawińskiego, gdy został latarnikiem.

2.04.2020 r.

Temat: Charakteryzujemy Skawińskiego.


1. Narysuj tabelkę

Plan charakterystyki
Cytaty
1. Przedstawienie postaci.
1. Skawiński to główny bohater utworu Henryka Sienkiewicza.
2. Wygląd zewnętrzny.
2. „Był to człowiek już stary, lat siedmiudziesiąt albo i więcej, ale czerstwy, wyprostowany, mający ruchy i postawę żołnierza. Włosy miał zupełnie białe, płeć spaloną, jak u Kreolów, ale sądząc z niebieskich oczu, nie należał do ludzi Południa. Twarz jego była przygnębiona i smutna, ale uczciwa”. 
3. Cechy charakteru i usposobienia.
3.„Pracowity i uczciwy, nieraz dorabiał się grosza i zawsze tracił go wbrew wszelkim przewidywaniom i największej ostrożności”.
„Miał cierpliwość Indianina i wielką spokojną siłę oporu, jaka płynie z prawości serca. W swoim czasie na Węgrzech dostał kilkanaście pchnięć bagnetem, bo nie chciał chwycić za strzemię, które mu ukazywano jako środek ratunku, i krzyczeć: pardon. Tak samo nie poddawał się i nieszczęściu. Lazł pod górę tak pracowicie, jak mrówka. Zepchnięty sto razy, rozpoczynał spokojnie swoją podróż po raz setny pierwszy”. 
4. Praca jaką wykonywał.
4."Był kopaczem złota w Australii, poszukiwaczem diamentów w Afryce, strzelcem rządowym w Indiach Wschodnich. Gdy w swoim czasie założył w Kalifornii farmę, zgubiła go susza; próbował handlu z dzikimi plemionami zamieszkującymi wnętrze Brazylii: tratwa jego rozbiła się na Amazonce, on sam zaś bezbronny i prawie nagi tułał się w lasach przez kilka tygodni, żywiąc się dzikim owocem, narażony co chwila na śmierć w paszczy drapieżnych zwierząt. Założył warsztat kowalski w Helenie, w Arkansas, i — spalił się w wielkim pożarze całego miasta."
5. Ocena postaci.
5. Według mnie ……

W części Cytaty należy znaleźć fragmenty z tekstu i wpisać.

3.04.2020 r.

Sprawdźcie swoje tabele i uzupełnijcie to, czego nie zamieściliście.

6.04.2020 r.

Temat: Opis przeżyć wewnętrznych.

1. Zapoznaj się z rysunkiem.
2. Przerysuj do zeszytu domek z tego rysunku wraz z opisem.
3. Zaznacz w utworze "Latarnik" opis przeżyć Skawińskiego podczas czytania utworu "Pan Tadeusz".

7.04.2020 r.

Temat: Opisujemy przeżycia Skawińskiego podczas czytania utworu "Pan Tadeusz".

Na podstawie zaznaczonego fragmentu zredaguj na środę opis przeżyć wewnętrznych Skawińskiego. Pisz sam, nie przepisuj z internetu.


8.04.2020 r.

Temat: Wielkanocne rozważania.

Kochani, zbliża się Wielkanoc, z tej okazji chciałabym Wam życzyć przede wszystkim spokoju, radości i nadziei, która wszystko potrafi zmienić. Niech ta nadzieja sprawi, że świat pokaże nam swoją lepszą twarz. Alleluja! 
Z tej też okazji zachęcam Was do obejrzenia filmu o Tym, który potrafi zmienić wszystko na lepsze https://www.youtube.com/watch?v=sFlw4oMMTX0.

16.04.2020 r.

Temat: Mam prawo do ... - zajęcia na Zoom.

Na jutro przygotowujemy egzemplarz dowolnej książki.

17.04.2020 r.

Temat: Opis bibliograficzny. - zajęcia na Zoom.

20.04.2020 r.

Oglądamy film "Nie było żadnej nadziei" włączając link https://www.youtube.com/watch?v=MI3bEHjhYds .

20.04.2020 r.

Temat: Dekalog dla współczesnego człowieka. - lekcja na Zoom.

21.04.2020 r.

Temat: Alegoria sprawiedliwości. - lekcja na Zoom.

22.04.2020 r.

Temat: Odmienne części mowy - utrwalenie. - lekcja na Zoom.

23.04.2020 r. 

Temat: Nieodmienne części mowy.


27.04.2020 r.

Temat: Części mowy - ćwiczenia. - lekcja na Zoom.

28.04.2020 r.

Temat: Części mowy - ćwiczenia. - lekcja na Zoom.

Zagadnienia do klasówki - 7 maja o 10.00.
1. Wskazywanie w zdaniu i nazywanie części mowy odmiennych i nieodmiennych.
2. Określanie formy czasownika - osoba, liczba, czas, rodzaj, tryb i strona.
3. Odmiana rzeczownika przez przypadki, oddzielanie końcówek i wypisywanie oboczności.
4. Stopniowanie przymiotników i przysłówków.
5. Czasowniki w formie osobowej i nieosobowej.
6. Nazywanie liczebników i zaimków.

30.04.2020 r.

Temat: Części mowy - odmiana. - lekcja na Zoom.

4.05.2020 r.

Temat: Współczesny zbiór praw człowieka. - lekcja na Zoom.

5.05.2020 r. - 6.05.2020 r.

Temat: Zasady poprawnej komunikacji niewerbalnej. - lekcja na Zoom.

7.05.2020 r.

Temat. Części mowy - sprawdzian. - Zoom.


8.05.2020 r. 

Temat: Części mowy - omówienie zadań ze sprawdzianu.

11.05.2020 r.

Temat: Części zdania - utrwalenie. lekcja na Zoom.

Poprawiacie te zadania, które macie źle lub te, których nie zrobiliście.

1. Nazwij wszystkie części mowy. 5p.
przysł.   zaimek       przym.    rzecz.      czas.       przyimek         rzecz.    rzecz.     czas.
Wczoraj  moje      najlepsze koleżanki pojechały      nad           brzeg     morza    zbierać
rzecz.
muszelki.
2. Określ formę podanych czasowników (osobę, liczbę, czas, rodzaj, tryb i stronę). 4p.
umiałybyśmyos.1, l.mn., cz. -, r. niemęskoosobowy, t. przypuszczający, s. czynna
czytali –  os.3, l.mn., cz. przeszły, r. męskoosobowy, t. oznajmujący, s. czynna
uczyćbezokolicznik
policzos.2, l.poj., cz. teraźniejszy, r.-, t. rozkazujący, s. czynna
3. Odmień rzeczownik góra przez przypadki w liczbie pojedynczej, oddziel końcówki i wypisz oboczności.  3p.
M. gór-a  
D. gór-y
C. górz-e     r:rz
B. gór-ę
N. gór-ą
Msc. o górz-e     r:rz
W. gór-o!

4. Wystopniuj podane przymiotniki i przysłówki i nazwij rodzaj stopniowania.  4p.
bliskobliżej najbliżej          s. regularne
wesoły –  weselszy    najweselszy    s. regularne
słony –  bardziej słony        najbardziej słony          s. opisowe
źle –  gorzej     najgorzej          s. nieregularne
5. Jakie to liczebniki?  2,5p.
pierwszy -    porządkowy
kilkanieokreślony
jedna dziesiątaułamkowy
sto –  główny
dwojezbiorowy
6. Jakie to zaimki? 2p.
mójdzierżawczy
tyosobowy
którypytający (względny)
ten wskazujący

12.05.2020 r. i 13.05.2020 r.

Temat: Części zdania - ćwiczenia.

14.04.2020 r.

Temat: Orzeczenie i podmiot - rodzaje. - lekcja na Zoom.

15.05.2020 r.

Temat: Orzeczenie i podmiot - ćwiczenia.


18.05.2020 r.

Temat: Pamiętamy o Janie Pawle II.

Oglądamy spektakl  teatralny "Powołanie" - TVP1 godz. 21.00.

19.05.2020 r.

Temat: Analiza zdania pojedynczego. - lekcja na Zoom.

Do zrobienia na ocenę na 20.05.2020 r. do godz. 19.00 - według wzoru z dzisiejszej lekcji.

Zdania:
1. Grupa młodszych dzieci oglądała interesujący film przyrodniczy.
2. Mój starszy kolega gra profesjonalnie w piłkę nożną.

20.05.2020 r. i 21.05.2020 r.

Temat: Czy słowa szesnastowiecznego poety są wciąż aktualne? - lekcja na Zoom.

22.05.2020 r.

Temat: Pisownia nie z różnymi częściami mowy.

Zapisz w zeszycie zasady pisowni korzystając z podr. s.244.

Wypróbuj swoje umiejętności https://wordwall.net/pl/resource/2077546/pisownia-partyku%C5%82y-nie 

25.05.2020 r.

Temat: Opowieść o odwadze i bohaterstwie - film "Stary człowiek i morze".


26.05.2020 r.

Temat: Co to jest homonim? - lekcja na Zoom.

27.05.2020 r.

Temat: Poznajemy imiesłowy. - lekcja na Zoom.

28.05.2020 r.

Temat: Imiesłowy - utrwalenie.


Dla chętnych i ambitnych ćwiczenia https://view.genial.ly/5e7879f48a1d0d0d987c268c/presentation-imieslowy

29.05.2020 r.

Temat: Pisownia nie z imiesłowami. - lekcja na Zoom.

2.06.2020 r.

Temat: Tajemniczy świat ballady Adama Mickiewicza - "Świtezianka". - lekcja na Zoom.

3.06.2020 r.

Temat: Mowa zależna i niezależna. - lekcja na Zoom.

4.06.2020 r.

Temat: Mowa zależna i niezależna - ćwiczenia.

Przejrzyj - nie pisz w zeszycie. https://view.genial.ly/5e7080d645bfe40fc00b2ecb/presentation-e-lekcja-mowa-zalezna-i-niezalezna

5.06.2020 r.

Temat: Jak opisać sytuację? - lekcja na Zoom. 

8.06.2020 r.

Temat: Opis sytuacji - ćwiczenia.

https://view.genial.ly/5ed661d82565c70d092fefcc/presentation-opis-sytuacji

9.06.2020 r. i 10.06.2020 r.

Temat: Wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikiem zdania.

https://view.genial.ly/5ecbaa076b06e90da27db477/presentation-imieslowowy-rownowaznik-zdania

15.06.2020 r.

Temat: Świat i człowiek w "Stepach akermańskich."

https://view.genial.ly/5e9d939505a3dd0da4fde06e/presentation-stepy-akremanskie

19.06.2020 r.

Temat: Obraz męstwa Polaków w "Reducie Ordona".

https://view.genial.ly/5e84f1343d9b5c0d959056a7/horizontal-infographic-review-reduta-ordona-adam-mickiewicz

22.06.2020 r.

Temat: Słynne Polki - Emilia Plater.

https://view.genial.ly/5e87540e59ee3c0df4071531/presentation-smierc-pulkownika

23.06.2020 r.

Temat: Charakterystyka bohaterów utworu "Lew".

https://view.genial.ly/5ed7a15b0328130d9fa24a02/presentation-lew-kl-7

24.06.2020 r.

Temat: Obraz ojczyzny w wierszu "Moja piosnka".

https://view.genial.ly/5e8780b3d5aa510e32b53822/presentation-moja-piosnka

25.06.2020 r.

Temat: Utrwalamy wiadomości.

Wykonaj zadania: 1/360, 3 i 4/361 w zeszycie.


9 komentarzy:

  1. Odp. do zad.1/112
    1.Wykopanie fundamentów.
    2.Wzniesienie ścian.
    3.Zasklepienie piwnic.
    4.Zbudowanie dachu i uwieńczenie go wiechą.
    5.Zamontowanie okien.
    6.Wyposażenie wnętrza.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dom Wioletty:znajduje się na peryferiach miasta, jest nowoczesny, elegancki, duży, przestronny, zbudowany z białego kamienia, wyróżniał się wnętrzem, które było przepełnione afrykańskimi rzeźbami.
    Dom Aldony:zbudowany na wsi, w pięknej okolicy,mimo wszystko wszystkie sprzęty działały samodzielnie dzięki zdolnościom właściciela, np. na fotokomórkę;ten dom wyróżniał się przede wszystkim wynalazkami stworzonymi przez męża Aldony;
    Dom Doroty:niewielki, drewniany, na pięknej leśnej polanie, przypominający leśniczówkę, w środku był kominek;wyróżniała go atmosfera spokoju;

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście zad. 4 jest na ocenę i sprawdzę je, gdy zbiorę zeszyty.

    OdpowiedzUsuń
  4. Odp. do 20.03.2020 r.
    Reżyser - Redbad Klynstra-Komarnicki
    Cześnik - Michał Czernecki
    Rejent - Grzegorz Mielczarek
    Podstolina - Ewa Konstancja Bułhak
    Papkin - Rafał Zawierucha
    Wacław - Marcin Stępniak
    Dyndalski - Mariusz Jakus
    Śmigalski - Michał Barczak
    Klara - Alicja Karluk

    OdpowiedzUsuń
  5. Życzę Wam miłego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam pytanie do zadania 4 czy tam chodzi o jego życie przed latarnikiem czy dopiero jak został?Czy jego ogólne całe życie.

    OdpowiedzUsuń
  7. od 45 minuty filmu nie ma dźwięku

    OdpowiedzUsuń
  8. 20 yr old Research Assistant III Ernesto Prawle, hailing from Dauphin enjoys watching movies like Destiny in Space and Board games. Took a trip to Archaeological Site of Atapuerca and drives a Ford GT40. zawartosc

    OdpowiedzUsuń