Klasa VIII

18.03.2020 r.

Temat: Zróżnicowanie polszczyzny.

1. Przeczytaj tekst ze s. 90 i wykonaj do niego notatkę w zeszycie.
2. Zobacz ten film: https://youtu.be/34TM9Di0MJ0
3. Zobacz ten film: https://www.youtube.com/watch?v=J-KTyHe6Rf0

19.03.2020 r.
Temat: Ciekawa opowieść Józefa Tischnera.

1. Przeczytaj opowiadanie ze s. 92-93.
2. Wykonaj zad. 2/93

20.03.2020 r.
Temat: Teatr bliżej nas.
1. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=GNvVzShHVVE
W notatce do zeszytu zapisz informacje o tym spektaklu:
- reżyser,
- aktorzy i role, które odtwarzali.
Informacje te uzyskasz w internecie.

23.03.2020 r.

Temat: Dbam o poprawność ortograficzną.

1. Skorzystaj ze strony http://www.math.us.edu.pl/prace/2004/lubecka/zasady.html i przypomnij sobie zasady pisowni z ó, u, rz, ż, ch i h.
2. Sprawdź się na stronie https://dyktanda.pl/pokaz_dyktando-3462.html?uid=dHkDHo3OH_PIMr.
3. Dzisiaj oglądamy spektakl "Zemsta" w TVP1 o godz. 21.00.

24.03.2020 r.

Temat: Opisujemy wrażenia po obejrzeniu spektaklu "Zemsta".


Opisz w kilku zdaniach swoje wrażenia po obejrzeniu spektaklu.

25.03.2020 r.

Temat: Pisownia wielką i małą literą.

1. Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=ovKKm5X_Fn8 i przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą.
2. Sprawdź się: http://www.math.us.edu.pl/prace/2004/lubecka/dyktanda/dykt07.html.

26.03.2020 r.

Temat: Przed sprawdzianem.

Wykonaj zad. 1 i 2 ze s. 147, zad. 4,5,8 ze s. 148.

Uczniowie w dn. 30.03 - 1.04.2020 r. pisali próbne sprawdziany.

2.04.2020 r. i 3.04.2020 r.

Temat: Poprawnie redagujemy krótkie formy użytkowe.

Wejdźcie na stronę https://padlet.com/idachoj/i9h8ig5isf2j?fbclid=IwAR3_8i9Uq0QFlQ7Ui-zSkec2rPQgjM2GY78IYTjn-SYKUft6id1gm0jkknk i wykonujcie zadania.
Sprawdzimy to w poniedziałek.

6.04.2020 r.

Temat: Umiem pisać streszczenie.

1. Wpisz do zeszytu definicję hasła:

Streszczenie – przekształcenie tekstu polegające na zmniejszeniu jego długości przy zachowaniu zasadniczych, wyróżnionych jego elementów: najważniejszych treści, problemów, w przypadku opracowań dzieł literackich podstawowej zawartości fabuły.

2. Przeczytaj tekst ze s. 154-156 i na jego podstawie napisz streszczenie.

Uwaga! We wtorek spotykamy się na messengerze z kamerą lub bez, jak kto woli. Początek o 8.30. Spotykamy się w grupach sześcioosobowych według dziennika. 

8.04.2020 r.

Temat: Wielkanocne rozważania.

Kochani, zbliża się Wielkanoc, z tej okazji chciałabym Wam życzyć przede wszystkim spokoju, radości i nadziei, która wszystko potrafi zmienić. Niech ta nadzieja sprawi, że świat pokaże nam swoją lepszą twarz. Alleluja! 
Z tej też okazji zachęcam Was do obejrzenia filmu o Tym, który potrafi zmienić wszystko na lepsze https://www.youtube.com/watch?v=sFlw4oMMTX0.

15.04.2020 r.

Temat: Jak odczytać plakat? - lekcja na Zoom.

16.04.2020 r.

Temat: Co może nas zgubić? - lekcja na Zoom.

17.04.2020 r.

Temat: Sprawdź siebie.

Wykonaj zad. 1,3,4,8 i 9/183. Następnie zrób zdjęcie i wyślij mi na Messengerze prywatnym do końca dnia.

20.04.2020 r.

Oglądamy film "Nie było żadnej nadziei" włączając link https://www.youtube.com/watch?v=MI3bEHjhYds .

20.04.2020 r.

Temat: Piekło zgotowane Żydom - rozważania na podstawie fragm. powieści "Pianista". - lekcja na Zoom.

21.04.2020 r.

Temat: Poetyckie rozważania na temat wartości słowa w utworze T. Różewicza. - lekcja na Zoom.

22.04.2020 r.

Temat: Słowa, które warto ocalić od zapomnienia. Archaizm i archaizacja. - lekcja na Zoom.

23.04.2020 r.

Temat: Treść i zakres wyrazu. - lekcja na Zoom.

24.04.2020 r. 

Dla utrwalenia zapraszam do linku https://view.genial.ly/5e9b0e183b26f10da5c080eb/interactive-content-drzwi-literackie?fbclid=IwAR1N4ytk7siNFCIp1wqV1h0OGv02z68jw9XqmpSZThJHhSvUEhFwgco2vrM

27.04.2020 r.

Temat: Świat przedstawiony we fragmencie powieści "Folwark zwierzęcy".- lekcja na Zoom.

28.04.2020 r.

Temat: Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli, otwarcie? "Tolerancja" S. Sojka - lekcja na Zoom.

29.04.2020 r.

Temat: Uczymy się pisać recenzję. - lekcja na Zoom.

30.04.2020 r.

Temat: Uczymy się pisać recenzję. - lekcja na Zoom.

Piszemy recenzję  książki "Mały Książę" lub filmu "Oskar" - do wyboru.
Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=3zUM5yIk5p4 .
Pracę należy napisać do wtorku i przesłać do mnie.


4.05.2020 r. i 5.05.2020 r.

Temat: Jak przedstawić zdarzenia z powstania warszawskiego? Analiza utworu Mirona Białoszewskiego. - lekcje na Zoom.

6.05.2020 r.

Temat: Części mowy i części zdania - utrwalenie.







11.05.2020 r.

Temat: Analiza zdania pojedynczego - sprawdzenie wiadomości. - Zoom.

12.05.2020 r.

Temat: Projekcja filmu o powstaniu warszawskim.

https://www.youtube.com/watch?v=LVDuS8lxXEA

13.05.2020 r.

Temat: "Elegia o ...(chłopcu polskim) jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę. - lekcja na Zoom.

14.05.2020 r.

Temat: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu J. Lechonia "Przypowieść". - lekcja na Zoom.

15.05.2020 r.

Temat: Wykres zdania pojedynczego - ćwiczenia.
https://epodreczniki.pl/a/lekcja-rysowania-pojedynczego-zdania/DwCQXmC7d

18.05.2020 r.

Temat: Pamiętamy o Janie Pawle II.

Oglądamy spektakl  teatralny "Powołanie" - TVP1 godz. 21.00.

19.05.2020 r.

Temat:Charakterystyka wybranych stylów. - lekcja na Zoom.

20.05.2020 r. 

Temat: W jaki sposób bohater książki Melchiora Wańkowicza uniknął bratobójczej walki? - lekcja na Zoom.

21.05.2020 r.

Temat: Brak porozumienia między ludźmi tematem wiersza W. Szymborskiej. - lekcja na Zoom.

22.05.2020 r.

Temat: Jak walczyć z cyberprzemocą?

Wykonaj w zeszycie zad. 2,3 s. 264-265.

25.05.2020 r.

Temat: Przed egzaminem - fonetyka.

Wykonaj w zeszycie zadania przedstawione na karcie pracy lub wykonaj, wydrukuj kartę i wklej do zeszytu.

Karta pracy - fonetyka
1. Połącz w pary: nazwa działu gramatyki- definicja
Fonetyka- zajmuje się dźwiękami mowy ludzkiej
Słowotwórstwo- zajmuje się budową i powstawaniem wyrazów
Fleksja- zajmuje się odmianą wyrazów
Składnia-zajmuje się budową wypowiedzeń 
2. Dopisz: prawda- fałsz
Litera to:
A. Inaczej głoska......F...............
B. Dźwięk mowy ludzkiej.......F.............
C. Graficzny odpowiednik głoski.......P...........
3. Ile głosek, a ile liter zawiera wyraz: rzeczka - 7 liter, 5 głosek
4. Podkreśl wyraz, w którym wszystkie spółgłoski są bezdźwięczne:
brzeg, kość, drzewo, wielowiekowy,
5. Podziel na sylaby następujące wyrazy: pan-na, wil-la, lek-ki, mięk-ki.
6. Utwórz nowe wyrazy, zastępując jedną ze spółgłosek dźwięcznych jej bezdźwięcznym odpowiednikiem.
data- tata
rada-rata
wada-wata
koza-kosa
działo-ciało
noże-nosze
7. W podanym zdaniu policz głoski nosowe i ustne.
Sześciu pląsających tancerzy zachwyciło nauczyciela. 4 nosowe, 41 ustnych
8. Ustal cechy następujących głosek, stosując kategorie: ustna, nosowa, dźwięczna, bezdźwięczna, twarda, miękka, spółgłoska, samogłoska.

Ć spółgłoska bezdźwięczna, ustna, miękka
spółgłoska dźwięczna, nosowa, twarda
A samogłoska dźwięczna, ustna
P spółgłoska bezdźwięczna, ustna, twarda
9. Dopisz: prawda- fałsz.
A. Wyraz „chrząszcz” składa się z 5 głosek........P........
B. W wyrazie „mąż” znajdują się tylko głoski bezdźwięczne.........F..........
C. Sylaba otwarta zakończona jest samogłoską.............P..............
10. W podanym zdaniu policz spółgłoski:
Nad przepaścią stał człek. 15 spółgłosek
11. W podanym zdaniu policz głoski bezdźwięczne:
Nad przepaścią stczłek. 8 głosek bezdźwięcznych
12. Podkreśl wyrazy, w których znajdują się głoski miękkie:

ćma, lud, gimnastyka, śnieg, patrz

Karty nie wysyłaj!

26.05.2020 r.

Temat: W jaki sposób się bronić przed manipulacją? - lekcja na Zoom.

27.05.2020 r.

Temat: Michał Anioł i Vincent van Gogh o swojej pracy. - lekcja na Zoom.

28.05.2020 r. 

Temat: Powtórka z fleksji.

1.Określ dokładnie formę gramatyczną podanych czasowników.(8p.)
umył........................................
wyjdźcie........................................
zapomniałbym........................................
będziesz płacił........................................

2. Z podanego zdania wypisz imiesłowy i podaj ich pełne nazwy
Zbliżywszy się do domu, ujrzeliśmy wybitą szybę w oknie. (4p.)
........................................
........................................

3.W podanych wyrażeniach zastąp cyfry słowami: (6p.)
(4)...................... uczniowie
kwoka z (5).............................piskląt
zwrócił się do (9)..............................dziewcząt
brzmienie (3)......................skrzypiec
występ (2)...................aktorek
(3)...................zeszyty

4. Wpisz do odpowiednich grup wymienione niżej zaimki: (7p.)
co, tyle, nijaki, ktokolwiek, tędy, mój, tak
a)rzeczowne............................... b)liczebne...................................
c)przymiotne............................... d)przysłowne..............................

5.W wyznaczone miejsca wpisz we właściwej formie odpowiednie przymiotniki: niedźwiedzia, kokosowy, anielska, sądny (8p.)
Obok każdego zdania zapisz przypadek, liczbę i rodzaj przymiotnika.
a) Zrobiłem wczoraj...........................interes.
b)Jutro będzie ...........................dzień.
c)Oddałeś mi ...............................przysługę.
d)Moja mama ma ...........................cierpliwość.

6. Podaj po dwa przykłady liczebników: (10p.)
główny:........................................
zbiorowy:........................................
nieokreślony:.......................................
porządkowy:........................................
ułamkowy:........................................

7. Zastąp liczby odpowiednimi liczebnikami: (6p.)
W maratonie wzięło udział (1476)........................................
........................................zawodników. Przebiegli oni (59)
........................................kilometrów.

8. Wstaw wyrazy w nawiasach w odpowiedniej formie: (8p.)
a) Tak, to ja .......................................(wziąć).
b) Niestety, oni nie............................(umieć) tego.
c) Nie wiem, do którego z...........................(liceum) będę zdawać.
d) Interesuję się obrzędami.................................(poganie).
e) Wakacje spędziłem w.................................(Zakopane).
f) Proszę .....................(pani), która jest godzina?
g) Zrobiłem to własnymi .........................(ręce).
h) Wkrótce stracił go z .........................(oczy).

9. Określ stronę czasowników w poniższych zdaniach: (3p.)
W starożytnym Rzymie dostojnicy ubierali się w togi.(.................)
Zegar z wahadłem został skonstruowany w 1657 r.(.....................)
W 1838 r. Samuel Morse wynalazł telegraf. (.........................)
10. Utwórz stopień wyższy i najwyższy od przymiotników i przysłówków: (8p.)
duży ............................. .......................................
nerwowy .................................. .......................................
dobrze ............................... ........................................
głęboko.............................. ........................................

11. Jakie to części mowy? Podaj ich pełną nazwę. (16p.)
twój........................................ wczoraj...................................
złamany.................................... nad......................................
wesoły...................................... ojej........................................
dawno....................................... nie........................................
czytać........................................ plecak...................................
dwoje........................................ ach........................................
spoza........................................ i........................................
on........................................ więc......................................

12. Uzupełnij zdania partykułami. (4p.)
a) przeczącą- ............. czytałem tej książki.
b) pytającą- .............. czytałeś tę książkę?
c) przypuszczającą- Przeczytał ............ tę książkę.
d) wzmacniającą- Przeczytaj ............. tę książkę!

13. Z podanych zdań wypisz osobno wykrzykniki i partykuły.
Dajże mi spokój! (5p.)
Och, czy raz ci o tym mówiłem?
Hej, niech ktokolwiek tu przyjdzie!
wykrzykniki........................................
partykuły........................................

14. Na czym polegają osobliwości w odmianie rzeczowników: (3p.)
rok- ........................................
technikum- ........................................
usta- ........................................

15. Dokładnie określ, jakimi częściami mowy są wyrazy w podanym zdaniu. (10p.)
Gwałtowna wichura wyrządziła wiele szkód w lesie oraz na łące.

29.05.2020 r.

Temat: Czym jest prawdziwe aktorstwo? - lekcja na Zoom.

2.06.2020 r.

Temat: Powtórka z lektur.

3.06.2020 r.

Temat: Nauka o języku - utrwalenie. - lekcja na Zoom.

https://view.genial.ly/5ebeeb9e8e243b0d5a32f252/presentation-lektury-kl-viii-powtorka-przed-egzaminem?fbclid=IwAR342BZyrrmi-QY2IM7fy8-8cvYK961TrVpQTFtcGklHbfPqaTIcT_YvRQw

4.06.2020 r.

Temat: Utrwalamy wiadomości ze składni.


             

Przykład testu wiadomości z zakresu składni.



1.    Co to jest zdanie? Dokonaj podziału zdań ze względu na cel i budowę.











2.    Wymień główne i drugorzędne części zdania, krótko je opisz.










3.    Przeczytaj uważnie podane wypowiedzenia, zapisz ich nazwy biorąc pod uwagę cel wypowiedzi
i budowę zdania. Podkreśl podmiot, orzeczenie (jeśli są), nazwij je.


Dlaczego ostatnio Dominika stała się małomówna?


Kazali mi posprzątać pokój!


Michał, Mateusz i Łukasz natychmiast wracajcie do domu! 



4.    Podane wypowiedzenia uzupełnij brakującymi częściami zdania.

a)      (przydawka)………………………………Ania została (orzeczniki)……..…………………….

b)      (okolicznik miejsca) ……………………………………………………….odwiedziłem kolegę.

c)      Mama uszyła piękną (dopełnienie)………………………………………………………………..

d)      Bluzka (przydawka rzeczowna)…………………………………………………….....jest piękna.

5.    Nazwij związki składniowe w podanych połączeniach wyrazów:

Kamil tańczy – błękitne niebo–  szybko biega –  głowa rodziny – 

6.    Napisz dowolne zdanie bezpodmiotowe.  /1p.




Zadania 7.–9. odnoszą się do fragmentu tekstu Ania z Zielonego Wzgórza.


            Cieszę się tą przejażdżką. (…) Więc jadąc nie będę myślała o tym, że mam wrócić do Domu Sierot. O, niechże pani spojrzy! Zakwitła wczesna dzika różyczka! Czy nie cudna? Czy pani nie uważa, że byłoby przyjemnie być różą? Gdyby też róże mogły mówić... Jestem pewna, że opowiadałyby najmilsze rzeczy. A czy barwa czerwona nie jest najpiękniejsza w świecie? Lubię ją nade wszystko, lecz nie mogę tak się ubrać. Osoby rude nie powinny przecież ubierać się na czerwono... nawet w wyobraźni. Czy pani przypadkiem nie słyszała o tym, że ktoś w dzieciństwie miał rude włosy, które zmieniły barwę, gdy dorósł?
(…) Ania westchnęła.
- Znowu jedna nadzieja pogrzebana... Życie moje jest prawdziwym cmentarzem nadziei. Przeczytałam kiedyś to zdanie w jednej z książek i odtąd pocieszam się nim, ile razy jestem rozczarowana.

                                                  (fragment powieści Ania z Zielonego Wzgórza Lucy Maud Montgomery)


Zadanie 7.
Wypisz z tekstu po jednym przykładzie podanych wypowiedzeń. 
a) równoważnik zdania


b)  zdanie pojedyncze nierozwinięte


c)   zdanie pojedyncze rozwinięte


d)  zdanie złożone



Zadanie 8.
Wskaż wszystkie prawidłowe dokończenia zdania.
W powyższym tekście Ania z Zielonego Wzgórza nie ma zdań

A. oznajmujących.                            B. wykrzyknikowych.                                        C. rozkazujących.           

                 D. pytających.                                              E. występuje każde z tych zdań



Zadanie 9.
Podane wypowiedzenia zamień na równoważniki zdania.

a)   Zakwitła wczesna dzika różyczka!


b)  Jedna nadzieja pogrzebana


Zadanie 10.

Wskaż zdanie z orzeczeniem imiennym. 
A. Wybierasz się jutro na mecz?
B.   Tata kupił nowy samochód!
C.  Mała dziewczynka głośno płakał przed sklepem.
D.  Paweł i Marek są członkami klubu wspinaczkowego.


Wypisz to orzeczenie:____________________________________________________________________


Zadanie 11.  
Podkreśl i nazwij rodzaje podmiotów w podanych zdaniach.
a)   Pojechali wczoraj na wycieczkę. 
b)  Jabłonie, śliwy i grusze zakwitły w ogrodzie. 
c)  Dzisiaj nie będzie go w szkole. 
d) Marta zrobiła potrzebne zakupy. 


Zadanie 12.
W podanych zdaniach podkreśl przydawki.
Zakwitła wczesna dzika różyczka!
Moja koleżanka otrzymała wczoraj piękny, nowy album.


Zadanie 13.
Dokonaj rozbioru logicznego podanego zdania. Sporządź wykres, nazwij części zdania, zapisz odpowiednie pytania. 
          Niezwykły zapach nieustannie będzie dobiegał do nas z pobliskich gajów palmowych i oliwnych.

5.06.2020 r.

Temat: Składnia - ćwiczenia. - lekcja na Zoom.
8.06.2020 r., 9.06.2020 r. i 10.06.2020 r.

Temat: Przed egzaminem.

https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/

15.06.2020 r.

Temat: Przed egzaminem.

https://jutropolski.wordpress.com/2020/02/02/jaka-to-lektura/

19.06.2020 r.

Temat: Omówienie sprawdzianu.

Tu macie dostęp do strony, gdzie mam nadzieję niedługo będą odpowiedzi do sprawdzianu.
https://oke.waw.pl/artykuly/podglad.php?id_artykulu=3445

22.06.2020 r.
Temat: Środki poetyckie - utrwalenie.




12 komentarzy:

  1. Kochani ósmoklasiści, myślę, że notatkę napisaliście bez problemu i nie muszę jej tu zamieszczać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy codziennie będą tutaj tematy dla ósmoklasistów?

    OdpowiedzUsuń
  3. Odp. do zad. 2.
    Na Podhalu mieszkał Józef Bryjka. Nie zwracał uwagi na to, czy codziennie ma co jeść. Lubił siedzieć w beczce. Pewnego razu wziął lampę i postanowił świecić przechodniom w oczy. Szukał prawdziwego człowieka. Zdarzyło się w jego życiu, że spotkał się z właścicielem zamku w Niedzicy. Chciał on go zabrać do siebie. Jednak Józefowi było dobrze żyć tam, gdzie był. Zachowywał się jak Diogenes - filozof grecki, ponieważ nie przywiązywał wagi do rzeczy materialnych. Józef umarł w Jurgowie i do tej pory każdy pamięta, jak zrobić bryjkę według jego przepisu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Odp. do 20.03.2020 r.
    Reżyser - Redbad Klynstra-Komarnicki
    Cześnik - Michał Czernecki
    Rejent - Grzegorz Mielczarek
    Podstolina - Ewa Konstancja Bułhak
    Papkin - Rafał Zawierucha
    Wacław - Marcin Stępniak
    Dyndalski - Mariusz Jakus
    Śmigalski - Michał Barczak
    Klara - Alicja Karluk

    OdpowiedzUsuń
  5. Życzę Wam miłego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję, nawzajem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy mamy te dyktando przepisać do zeszytu?

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie, macie tylko je zrobić na stronie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Odp. do 26.03.2020 r.
    1. anegdota
    2.żartobliwy
    4. Henryk Sienkiewicz "Quo vadis",powieść;
    Neron rozmawia z Petroniuszem o zdarzeniu, jakim był pożar Rzymu i o utworze, którym by o nim zaśpiewał.
    5. narracja trzecioosobowa
    8. W tekście 2 zastosowano mowę niezależną.

    OdpowiedzUsuń