18.03.2020 r.
Temat: Zróżnicowanie polszczyzny.
1. Przeczytaj tekst ze s. 90 i wykonaj do niego notatkę w zeszycie.
2. Zobacz ten film: https://youtu.be/34TM9Di0MJ0
3. Zobacz ten film: https://www.youtube.com/watch?v=J-KTyHe6Rf0
19.03.2020 r.
Temat: Ciekawa opowieść Józefa Tischnera.
1. Przeczytaj opowiadanie ze s. 92-93.
2. Wykonaj zad. 2/93
20.03.2020 r.
Temat: Teatr bliżej nas.
1. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=GNvVzShHVVE
W notatce do zeszytu zapisz informacje o tym spektaklu:
- reżyser,
- aktorzy i role, które odtwarzali.
Informacje te uzyskasz w internecie.
23.03.2020 r.
Temat: Dbam o poprawność ortograficzną.
1. Skorzystaj ze strony http://www.math.us.edu.pl/prace/2004/lubecka/zasady.html i przypomnij sobie zasady pisowni z ó, u, rz, ż, ch i h.
2. Sprawdź się na stronie https://dyktanda.pl/pokaz_dyktando-3462.html?uid=dHkDHo3OH_PIMr.
3. Dzisiaj oglądamy spektakl "Zemsta" w TVP1 o godz. 21.00.
24.03.2020 r.
Temat: Opisujemy wrażenia po obejrzeniu spektaklu "Zemsta".
Opisz w kilku zdaniach swoje wrażenia po obejrzeniu spektaklu.
25.03.2020 r.
Temat: Pisownia wielką i małą literą.
1. Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=ovKKm5X_Fn8 i przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą.
2. Sprawdź się: http://www.math.us.edu.pl/prace/2004/lubecka/dyktanda/dykt07.html.
26.03.2020 r.
Temat: Przed sprawdzianem.
Wykonaj zad. 1 i 2 ze s. 147, zad. 4,5,8 ze s. 148.
Uczniowie w dn. 30.03 - 1.04.2020 r. pisali próbne sprawdziany.
2.04.2020 r. i 3.04.2020 r.
Temat: Poprawnie redagujemy krótkie formy użytkowe.
Wejdźcie na stronę https://padlet.com/idachoj/i9h8ig5isf2j?fbclid=IwAR3_8i9Uq0QFlQ7Ui-zSkec2rPQgjM2GY78IYTjn-SYKUft6id1gm0jkknk i wykonujcie zadania.
Sprawdzimy to w poniedziałek.
6.04.2020 r.
Temat: Umiem pisać streszczenie.
1. Wpisz do zeszytu definicję hasła:
Streszczenie – przekształcenie tekstu polegające na zmniejszeniu jego długości przy zachowaniu zasadniczych, wyróżnionych jego elementów: najważniejszych treści, problemów, w przypadku opracowań dzieł literackich podstawowej zawartości fabuły.
2. Przeczytaj tekst ze s. 154-156 i na jego podstawie napisz streszczenie.
Uwaga! We wtorek spotykamy się na messengerze z kamerą lub bez, jak kto woli. Początek o 8.30. Spotykamy się w grupach sześcioosobowych według dziennika.
8.04.2020 r.
Temat: Wielkanocne rozważania.
Kochani, zbliża się Wielkanoc, z tej okazji chciałabym Wam życzyć przede wszystkim spokoju, radości i nadziei, która wszystko potrafi zmienić. Niech ta nadzieja sprawi, że świat pokaże nam swoją lepszą twarz. Alleluja!
Z tej też okazji zachęcam Was do obejrzenia filmu o Tym, który potrafi zmienić wszystko na lepsze https://www.youtube.com/watch?v=sFlw4oMMTX0.
15.04.2020 r.
Temat: Jak odczytać plakat? - lekcja na Zoom.
16.04.2020 r.
Temat: Co może nas zgubić? - lekcja na Zoom.
17.04.2020 r.
Temat: Sprawdź siebie.
Wykonaj zad. 1,3,4,8 i 9/183. Następnie zrób zdjęcie i wyślij mi na Messengerze prywatnym do końca dnia.
20.04.2020 r.
20.04.2020 r.
Temat: Piekło zgotowane Żydom - rozważania na podstawie fragm. powieści "Pianista". - lekcja na Zoom.
21.04.2020 r.
22.04.2020 r.
Temat: Słowa, które warto ocalić od zapomnienia. Archaizm i archaizacja. - lekcja na Zoom.
23.04.2020 r.
Temat: Treść i zakres wyrazu. - lekcja na Zoom.
24.04.2020 r.
Dla utrwalenia zapraszam do linku https://view.genial.ly/5e9b0e183b26f10da5c080eb/interactive-content-drzwi-literackie?fbclid=IwAR1N4ytk7siNFCIp1wqV1h0OGv02z68jw9XqmpSZThJHhSvUEhFwgco2vrM
27.04.2020 r.
Temat: Świat przedstawiony we fragmencie powieści "Folwark zwierzęcy".- lekcja na Zoom.
28.04.2020 r.
Temat: Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli, otwarcie? "Tolerancja" S. Sojka - lekcja na Zoom.
29.04.2020 r.
Temat: Uczymy się pisać recenzję. - lekcja na Zoom.
30.04.2020 r.
Temat: Uczymy się pisać recenzję. - lekcja na Zoom.
Piszemy recenzję książki "Mały Książę" lub filmu "Oskar" - do wyboru.
Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=3zUM5yIk5p4 .
Pracę należy napisać do wtorku i przesłać do mnie.
4.05.2020 r. i 5.05.2020 r.
Temat: Jak przedstawić zdarzenia z powstania warszawskiego? Analiza utworu Mirona Białoszewskiego. - lekcje na Zoom.
6.05.2020 r.
Temat: Części mowy i części zdania - utrwalenie.
11.05.2020 r.
Temat: Analiza zdania pojedynczego - sprawdzenie wiadomości. - Zoom.
12.05.2020 r.
Temat: Projekcja filmu o powstaniu warszawskim.
https://www.youtube.com/watch?v=LVDuS8lxXEA
13.05.2020 r.
Temat: "Elegia o ...(chłopcu polskim) jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę. - lekcja na Zoom.
14.05.2020 r.
Temat: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu J. Lechonia "Przypowieść". - lekcja na Zoom.
15.05.2020 r.
Temat: Wykres zdania pojedynczego - ćwiczenia.
https://epodreczniki.pl/a/lekcja-rysowania-pojedynczego-zdania/DwCQXmC7d
18.05.2020 r.
Temat: Pamiętamy o Janie Pawle II.
Oglądamy spektakl teatralny "Powołanie" - TVP1 godz. 21.00.
19.05.2020 r.
Temat:Charakterystyka wybranych stylów. - lekcja na Zoom.
20.05.2020 r.
Temat: W jaki sposób bohater książki Melchiora Wańkowicza uniknął bratobójczej walki? - lekcja na Zoom.
21.05.2020 r.
Temat: Brak porozumienia między ludźmi tematem wiersza W. Szymborskiej. - lekcja na Zoom.
22.05.2020 r.
Temat: Jak walczyć z cyberprzemocą?
Wykonaj w zeszycie zad. 2,3 s. 264-265.
25.05.2020 r.
Temat: Przed egzaminem - fonetyka.
Wykonaj w zeszycie zadania przedstawione na karcie pracy lub wykonaj, wydrukuj kartę i wklej do zeszytu.
Karta pracy - fonetyka
1. Połącz w pary: nazwa działu gramatyki- definicja
Fonetyka- zajmuje się dźwiękami mowy ludzkiej
Słowotwórstwo- zajmuje się budową i powstawaniem wyrazów
Fleksja- zajmuje się odmianą wyrazów
Składnia- zajmuje się budową wypowiedzeń
2. Dopisz: prawda- fałsz
Litera to:
A. Inaczej głoska......F...............
B. Dźwięk mowy ludzkiej.......F.............
C. Graficzny odpowiednik głoski.......P...........
3. Ile głosek, a ile liter zawiera wyraz: rzeczka - 7 liter, 5 głosek
4. Podkreśl wyraz, w którym wszystkie spółgłoski są
bezdźwięczne:
brzeg, kość, drzewo, wielowiekowy,
5. Podziel na sylaby następujące wyrazy: pan-na, wil-la,
lek-ki, mięk-ki.
6. Utwórz nowe wyrazy, zastępując jedną ze spółgłosek
dźwięcznych jej bezdźwięcznym odpowiednikiem.
data- tata
rada-rata
wada-wata
koza-kosa
działo-ciało
noże-nosze
7. W podanym zdaniu policz głoski nosowe i ustne.
Sześciu pląsających tancerzy zachwyciło nauczyciela. 4 nosowe, 41 ustnych
8. Ustal cechy następujących głosek, stosując kategorie:
ustna, nosowa, dźwięczna, bezdźwięczna, twarda, miękka, spółgłoska, samogłoska.
Ć spółgłoska bezdźwięczna, ustna, miękka
M spółgłoska dźwięczna, nosowa, twarda
A samogłoska dźwięczna, ustna
P spółgłoska bezdźwięczna, ustna, twarda
9. Dopisz: prawda- fałsz.
A. Wyraz „chrząszcz” składa się z 5 głosek........P........
B. W wyrazie „mąż” znajdują się tylko głoski
bezdźwięczne.........F..........
C. Sylaba otwarta zakończona jest samogłoską.............P..............
10. W podanym zdaniu policz spółgłoski:
Nad przepaścią stał człek. 15 spółgłosek
11. W podanym zdaniu policz głoski bezdźwięczne:
Nad przepaścią stał człek. 8 głosek bezdźwięcznych
12. Podkreśl wyrazy, w których znajdują się głoski miękkie:
ćma, lud, gimnastyka, śnieg, patrz
Karty nie wysyłaj!
26.05.2020 r.
Temat: W jaki sposób się bronić przed manipulacją? - lekcja na Zoom.
27.05.2020 r.
Temat: Michał Anioł i Vincent van Gogh o swojej pracy. - lekcja na Zoom.
28.05.2020 r.
Temat: Powtórka z fleksji.
1.Określ dokładnie formę gramatyczną podanych czasowników.(8p.)
umył........................................
wyjdźcie........................................
zapomniałbym........................................
będziesz płacił........................................
2. Z podanego zdania wypisz imiesłowy i podaj ich pełne nazwy
Zbliżywszy się do domu, ujrzeliśmy wybitą szybę w oknie. (4p.)
........................................
........................................
3.W podanych wyrażeniach zastąp cyfry słowami: (6p.)
(4)...................... uczniowie
kwoka z (5).............................piskląt
zwrócił się do (9)..............................dziewcząt
brzmienie (3)......................skrzypiec
występ (2)...................aktorek
(3)...................zeszyty
4. Wpisz do odpowiednich grup wymienione niżej zaimki: (7p.)
co, tyle, nijaki, ktokolwiek, tędy, mój, tak
a)rzeczowne............................... b)liczebne...................................
c)przymiotne............................... d)przysłowne..............................
5.W wyznaczone miejsca wpisz we właściwej formie odpowiednie przymiotniki: niedźwiedzia, kokosowy, anielska, sądny (8p.)
Obok każdego zdania zapisz przypadek, liczbę i rodzaj przymiotnika.
a) Zrobiłem wczoraj...........................interes.
b)Jutro będzie ...........................dzień.
c)Oddałeś mi ...............................przysługę.
d)Moja mama ma ...........................cierpliwość.
6. Podaj po dwa przykłady liczebników: (10p.)
główny:........................................
zbiorowy:........................................
nieokreślony:.......................................
porządkowy:........................................
ułamkowy:........................................
7. Zastąp liczby odpowiednimi liczebnikami: (6p.)
W maratonie wzięło udział (1476)........................................
........................................zawodników. Przebiegli oni (59)
........................................kilometrów.
8. Wstaw wyrazy w nawiasach w odpowiedniej formie: (8p.)
a) Tak, to ja .......................................(wziąć).
b) Niestety, oni nie............................(umieć) tego.
c) Nie wiem, do którego z...........................(liceum) będę zdawać.
d) Interesuję się obrzędami.................................(poganie).
e) Wakacje spędziłem w.................................(Zakopane).
f) Proszę .....................(pani), która jest godzina?
g) Zrobiłem to własnymi .........................(ręce).
h) Wkrótce stracił go z .........................(oczy).
9. Określ stronę czasowników w poniższych zdaniach: (3p.)
W starożytnym Rzymie dostojnicy ubierali się w togi.(.................)
Zegar z wahadłem został skonstruowany w 1657 r.(.....................)
W 1838 r. Samuel Morse wynalazł telegraf. (.........................)
10. Utwórz stopień wyższy i najwyższy od przymiotników i przysłówków: (8p.)
duży ............................. .......................................
nerwowy .................................. .......................................
dobrze ............................... ........................................
głęboko.............................. ........................................
11. Jakie to części mowy? Podaj ich pełną nazwę. (16p.)
twój........................................ wczoraj...................................
złamany.................................... nad......................................
wesoły...................................... ojej........................................
dawno....................................... nie........................................
czytać........................................ plecak...................................
dwoje........................................ ach........................................
spoza........................................ i........................................
on........................................ więc......................................
12. Uzupełnij zdania partykułami. (4p.)
a) przeczącą- ............. czytałem tej książki.
b) pytającą- .............. czytałeś tę książkę?
c) przypuszczającą- Przeczytał ............ tę książkę.
d) wzmacniającą- Przeczytaj ............. tę książkę!
13. Z podanych zdań wypisz osobno wykrzykniki i partykuły.
Dajże mi spokój! (5p.)
Och, czy raz ci o tym mówiłem?
Hej, niech ktokolwiek tu przyjdzie!
wykrzykniki........................................
partykuły........................................
14. Na czym polegają osobliwości w odmianie rzeczowników: (3p.)
rok- ........................................
technikum- ........................................
usta- ........................................
15. Dokładnie określ, jakimi częściami mowy są wyrazy w podanym zdaniu. (10p.)
Gwałtowna wichura wyrządziła wiele szkód w lesie oraz na łące.
29.05.2020 r.
Temat: Czym jest prawdziwe aktorstwo? - lekcja na Zoom.
2.06.2020 r.
Temat: Powtórka z lektur.
3.06.2020 r.
Temat: Nauka o języku - utrwalenie. - lekcja na Zoom.
https://view.genial.ly/5ebeeb9e8e243b0d5a32f252/presentation-lektury-kl-viii-powtorka-przed-egzaminem?fbclid=IwAR342BZyrrmi-QY2IM7fy8-8cvYK961TrVpQTFtcGklHbfPqaTIcT_YvRQw
4.06.2020 r.
Temat: Utrwalamy wiadomości ze składni.
Przykład testu wiadomości z zakresu składni.
1. Co to jest zdanie? Dokonaj podziału zdań ze względu na cel i
budowę.
2. Wymień główne i drugorzędne części zdania, krótko je opisz.
3. Przeczytaj uważnie podane wypowiedzenia, zapisz ich nazwy
biorąc pod uwagę cel wypowiedzi
i
budowę zdania. Podkreśl podmiot, orzeczenie (jeśli są), nazwij je.
Dlaczego
ostatnio Dominika stała się małomówna?
Kazali mi
posprzątać pokój!
Michał,
Mateusz i Łukasz natychmiast wracajcie do domu!
4. Podane wypowiedzenia uzupełnij brakującymi częściami zdania.
a)
(przydawka)………………………………Ania została
(orzeczniki)……..…………………….
b)
(okolicznik miejsca) ……………………………………………………….odwiedziłem
kolegę.
c)
Mama uszyła piękną (dopełnienie)………………………………………………………………..
d)
Bluzka (przydawka rzeczowna)…………………………………………………….....jest
piękna.
5. Nazwij związki składniowe w podanych połączeniach wyrazów:
Kamil
tańczy – błękitne niebo– szybko biega
– głowa rodziny –
6. Napisz dowolne zdanie bezpodmiotowe. /1p.
Zadania
7.–9. odnoszą się do fragmentu tekstu Ania
z Zielonego Wzgórza.
Cieszę
się tą przejażdżką. (…) Więc jadąc nie będę myślała o tym, że mam wrócić do
Domu Sierot. O, niechże pani spojrzy! Zakwitła wczesna dzika różyczka! Czy nie
cudna? Czy pani nie uważa, że byłoby przyjemnie być różą? Gdyby też róże mogły
mówić... Jestem pewna, że opowiadałyby najmilsze rzeczy. A czy barwa czerwona
nie jest najpiękniejsza w świecie? Lubię ją nade wszystko, lecz nie mogę tak
się ubrać. Osoby rude nie powinny przecież ubierać się na czerwono... nawet w
wyobraźni. Czy pani przypadkiem nie słyszała o tym, że ktoś w dzieciństwie miał
rude włosy, które zmieniły barwę, gdy dorósł?
(…) Ania
westchnęła.
- Znowu
jedna nadzieja pogrzebana... Życie moje jest prawdziwym cmentarzem nadziei.
Przeczytałam kiedyś to zdanie w jednej z książek i odtąd pocieszam się nim, ile
razy jestem rozczarowana.
(fragment powieści Ania
z Zielonego Wzgórza Lucy Maud Montgomery)
Zadanie
7.
Wypisz z tekstu po jednym przykładzie podanych wypowiedzeń.
a) równoważnik zdania
b)
zdanie pojedyncze nierozwinięte
c)
zdanie pojedyncze rozwinięte
d)
zdanie złożone
Zadanie
8.
Wskaż
wszystkie prawidłowe dokończenia zdania.
W powyższym
tekście Ania z Zielonego Wzgórza nie
ma zdań
A. oznajmujących. B. wykrzyknikowych. C. rozkazujących.
D. pytających. E. występuje każde z tych zdań
Zadanie
9.
Podane
wypowiedzenia zamień na równoważniki zdania.
a)
Zakwitła wczesna dzika różyczka!
b)
Jedna nadzieja pogrzebana
Zadanie
10.
Wskaż zdanie z orzeczeniem imiennym.
A. Wybierasz
się jutro na mecz?
B.
Tata kupił nowy samochód!
C.
Mała dziewczynka głośno płakał przed sklepem.
D.
Paweł i Marek są członkami klubu wspinaczkowego.
Wypisz to
orzeczenie:____________________________________________________________________
Zadanie
11.
Podkreśl
i nazwij rodzaje podmiotów w podanych zdaniach.
a) Pojechali
wczoraj na wycieczkę.
b)
Jabłonie, śliwy i grusze zakwitły w ogrodzie.
c) Dzisiaj nie będzie
go w szkole.
d) Marta zrobiła potrzebne zakupy.
Zadanie
12.
W
podanych zdaniach podkreśl przydawki.
Zakwitła
wczesna dzika różyczka!
Moja
koleżanka otrzymała wczoraj piękny, nowy album.
Zadanie
13.
Dokonaj
rozbioru logicznego podanego zdania. Sporządź wykres, nazwij części zdania,
zapisz odpowiednie pytania.
Niezwykły zapach nieustannie będzie
dobiegał do nas z pobliskich gajów palmowych i oliwnych.
5.06.2020 r.
Temat: Składnia - ćwiczenia. - lekcja na Zoom.
Temat: Składnia - ćwiczenia. - lekcja na Zoom.
8.06.2020 r., 9.06.2020 r. i 10.06.2020 r.
Temat: Przed egzaminem.
https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/
15.06.2020 r.
Temat: Przed egzaminem.
https://jutropolski.wordpress.com/2020/02/02/jaka-to-lektura/
19.06.2020 r.
Temat: Omówienie sprawdzianu.
Tu macie dostęp do strony, gdzie mam nadzieję niedługo będą odpowiedzi do sprawdzianu.
https://oke.waw.pl/artykuly/podglad.php?id_artykulu=3445
22.06.2020 r.
Temat: Przed egzaminem.
https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/
15.06.2020 r.
Temat: Przed egzaminem.
https://jutropolski.wordpress.com/2020/02/02/jaka-to-lektura/
19.06.2020 r.
Temat: Omówienie sprawdzianu.
Tu macie dostęp do strony, gdzie mam nadzieję niedługo będą odpowiedzi do sprawdzianu.
https://oke.waw.pl/artykuly/podglad.php?id_artykulu=3445
22.06.2020 r.
Temat: Środki poetyckie - utrwalenie.
https://view.genial.ly/5e73860466abcc0f6864ac6a/presentation-srodki-poetyckie
23.06.2020 r.
Temat: To już wiem - rozprawka.
https://view.genial.ly/5ebabb9eaa50920d7ff4281b/presentation-rozprawka
24.06.2020 r.
Temat: To już wiem - opowiadanie.
https://view.genial.ly/5ebabb9eaa50920d7ff4281b/presentation-rozprawka
25.06.2020 r.
Temat: Jestem mistrzem z języka polskiego.
https://view.genial.ly/5e9dddafc4cf900da1b72595/game-breakout-escape-room
23.06.2020 r.
Temat: To już wiem - rozprawka.
https://view.genial.ly/5ebabb9eaa50920d7ff4281b/presentation-rozprawka
24.06.2020 r.
Temat: To już wiem - opowiadanie.
https://view.genial.ly/5ebabb9eaa50920d7ff4281b/presentation-rozprawka
25.06.2020 r.
Temat: Jestem mistrzem z języka polskiego.
https://view.genial.ly/5e9dddafc4cf900da1b72595/game-breakout-escape-room
Kochani ósmoklasiści, myślę, że notatkę napisaliście bez problemu i nie muszę jej tu zamieszczać.
OdpowiedzUsuńCzy codziennie będą tutaj tematy dla ósmoklasistów?
OdpowiedzUsuńTak codziennie.
OdpowiedzUsuńOdp. do zad. 2.
OdpowiedzUsuńNa Podhalu mieszkał Józef Bryjka. Nie zwracał uwagi na to, czy codziennie ma co jeść. Lubił siedzieć w beczce. Pewnego razu wziął lampę i postanowił świecić przechodniom w oczy. Szukał prawdziwego człowieka. Zdarzyło się w jego życiu, że spotkał się z właścicielem zamku w Niedzicy. Chciał on go zabrać do siebie. Jednak Józefowi było dobrze żyć tam, gdzie był. Zachowywał się jak Diogenes - filozof grecki, ponieważ nie przywiązywał wagi do rzeczy materialnych. Józef umarł w Jurgowie i do tej pory każdy pamięta, jak zrobić bryjkę według jego przepisu.
Odp. do 20.03.2020 r.
OdpowiedzUsuńReżyser - Redbad Klynstra-Komarnicki
Cześnik - Michał Czernecki
Rejent - Grzegorz Mielczarek
Podstolina - Ewa Konstancja Bułhak
Papkin - Rafał Zawierucha
Wacław - Marcin Stępniak
Dyndalski - Mariusz Jakus
Śmigalski - Michał Barczak
Klara - Alicja Karluk
Życzę Wam miłego weekendu.
OdpowiedzUsuńNawzajem :)
UsuńDziękuję, nawzajem :)
OdpowiedzUsuńCzy mamy te dyktando przepisać do zeszytu?
OdpowiedzUsuńPiszemy i mówimy "to dyktando". Pozdrawiam.
UsuńNie, macie tylko je zrobić na stronie.
OdpowiedzUsuńOdp. do 26.03.2020 r.
OdpowiedzUsuń1. anegdota
2.żartobliwy
4. Henryk Sienkiewicz "Quo vadis",powieść;
Neron rozmawia z Petroniuszem o zdarzeniu, jakim był pożar Rzymu i o utworze, którym by o nim zaśpiewał.
5. narracja trzecioosobowa
8. W tekście 2 zastosowano mowę niezależną.