Klasa V 2020/2021

 26.10.2020 r.

Temat: Pisownia rozdzielna z cząstką nie.

Wykonaj ćw. 1/175, 3,4,5/176, 7,8,9/177, 1/178

27.10.2020 r.

Temat: Kiedyś przyjdzie czas, by rycerze śpiący w Tatrach się obudzili.


W legendzie o śpiących rycerzach pojawia się nawiązanie do okresu, kiedy Polska była zniewolona przez trzech zaborców: Rosję, Prusy i Austrię. Śpiący rycerze oczekiwali na znak od Anioła, aby stanąć w obronie Ojczyzny i walczyć o jej niepodległość. W każdej chwili są na to gotowi. 

28.10.2020 r.

Temat: Pieśni ludowe - tradycja i znaczenie.
Przepisz do zeszytu:

etnografia – nauka o początkach kultury, kierunkach jej rozwoju i współczesnym zróżnicowaniu różnych ludów; 

 

Pieśni ludowe towarzyszyły człowiekowi już w średniowieczu. Były obecne przy różnych okazjach, podczas prac polowych, w czasie obrzędów ludowych czy wesela. Były zazwyczaj przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie.  

 

 

 

                                                 Pieśń ludowa 

zaklinała 

miała magiczną moc 

wyrażała radość 

mówiła o szczęściu i cierpieniu 

kołysała do snu 

śmiała się i płakała 



29.10.2020 r.
Temat: Kto i do kogo mówi w wierszu Juliusza Słowackiego.

Juliusz Słowacki był polskim poetą żyjącym w latach 1809 – 1849. Większą część swojego życia przebywał na emigracji. Napisał mnóstwo pięknych wierszy i dramatów. Wśród nich na uwagę zasługuje m.in. "Balladyna" .  

 

 

Podmiot liryczny w wierszu bardzo tęskni za swoją ojczyzną. Pragnie przenieść się do okresu dzieciństwa, kiedy wszystko widział i mógł cieszyć się pięknem przyrody ojczystej. Bohaterka wiersza Zosia jest przekaźnikiem jego uczuć.  

 

 

Praca w domu 

 

Naucz się pięknie recytować wiersz "Z pamiętnika Zofii Bobrówny" - 6 listopada. 


30.10.2020 r.


Temat: Kilka słów o Fryderyku Chopinie.


Fryderyk Franciszek Chopin – najwybitniejszy polski kompozytor i pianistaurodził się we wsi Żelazowa Wola w powiecie SochaczewskimŻył w latach 1810 – 1849. Większość swojego życia przebywał poza granicami krajugłównie w Francji - ojczyźnie jego ojcaJego serce jednak należało do Polski. Bardzo za nią tęsknił, a ta tęsknota wyrażana była w kompozycjach muzycznych. 

 

  1. M.Chopin (Szopen) 

  1. D. Chopina (Szopena) 

  1. C. Chopinowi (Szopenowi) 

  1. B. Chopina (Szopena) 

  1. N. Chopinem (Szopenem) 

    Msc. o Chopinie (Szopenie) 

  1. W. Chopinie ! (Szopenie !) 


Zagadnienia do poprawy sprawdzianu:

1. Wskazywanie części mowy (rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek).

2. Określanie formy części mowy (rzeczowniki - przypadek, liczba, rodzaj; czasownik - osoba, liczba, rodzaj, czas; przymiotnik - przypadek, liczba, rodzaj;)

3. Rozwijanie zdania pojedynczego.

4. Poprawny zapis łączny lub rozdzielny cząstki nie.

5. Czytanie ze zrozumieniem.

Poprawa w poniedziałek 9 listopada.


2.11.2020 r.

Temat: Tadeusz Kościuszko – patriota.

 

patriota – ten, kto kocha swoją Ojczyznę;

 

Andrzej Tadeusz Bonawentura Kościuszko herbu Roch III (ur. 4 lutego 1746 w Mereczowszczyźnie, zm. 15 października 1817 w Solurze) – inżynier wojskowy[1], Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej Narodowej w czasie insurekcji kościuszkowskiej, generał lejtnant wojska Rzeczypospolitej Obojga Narodów, generał major komenderujący w Dywizji Wielkopolskiej w 1792 roku[2], brevet generał brygady Armii Kontynentalnej w czasie wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

 

Plan wydarzeń opowiadania ze s. 108 - 109 ( 5 punktów)

3.11.202 r.

Temat: Opisujemy pomnik.

Plan opisu pomnika

1. Wstęp – informacje dotyczące osoby, która stworzyła dzieło i postaci, które ono przedstawia.

2. Rozwinięcie – informacje dotyczące:

a) materiału, z jakiego jest zrobiony pomnik,

b) dokładny opis postaci i tego, jak są ukazane,

c) informacje związane z miejscem, gdzie pomnik został wzniesiony.

3. Zakończenie – nasza opinia o pomniku.

Opis pomnika Fryderyka Chopina

Przepisać ze s. 111

4.11.2020 r.

Temat: Moje muzeum - tworzymy projekt.

5.11.2020 r.

Temat: Chodźmy do muzeum.

muzeum -  instytucja kultury powołana w celu gromadzenia, badania oraz opieki nad obiektami posiadającymi wartość historyczną bądź artystyczną.  

6.11.2020 r.

Temat: Recytujemy wiersz Juliusza Słowackiego.

9.11.2020 r.

Temat: Rysunkowi bohaterowie i prawdziwe historie - Antek Srebrny broni Grodna.


Komiks. Cechy gatunkowe

• komiks to opowiadanie składające się z serii obrazków (kadrów / klatek) oraz tekstu umieszczonego w dymkach (zazwyczaj wypowiedzi bohaterów, rzadziej myśli i życzenia; również wyrazy naśladujące dźwięki, np. trach! bum!);

• obraz i tekst są ze sobą ściśle związane;

• bardzo często w komiksie występuje superbohater;

• istotnym elementem jest dynamiczna akcja (szybkie tempo wydarzeń).

 

Główny bohater i jego koledzy odznaczali się następującymi cechami: odważni, sprytni, pomysłowi, patrioci, bohaterscy.

Główną cechą tych chłopców był heroizm, ponieważ chcieli pokonać uzbrojoną armię Sowietów (Rosjan).

Praca w domu

Wykonaj flagę Polski. (kartka A4 z bloku białego, podzielenie jej na dwie części i zamalowanie dolnej części na czerwono). 

10.11.2020 r.
Temat: Duma z bycia Polakiem, czyli jak mówić o Polsce.

Odpowiedz na pytania.
  CO WIEM O POLSCE?

Podaj pełną oficjalną nazwę naszego kraju.

Wymień symbole narodowe.

Podaj, w jakich miejscach i okolicznościach pojawia się wizerunek Orła Białego.

Podaj, kiedy obchodzimy Dzień Flagi.

Zapisz, kiedy obchodzimy Święto Odzyskania Niepodległości.

Przywołaj pełny tytuł hymnu Polski i podaj nazwisko autora tej pieśni.

Podaj nazwiska pięciorga wybitnych Polaków.

Co oznaczają kolory na polskiej fladze?

Wymień pięć sytuacji, podczas których Polacy chętnie używają symboli i barw narodowych.

Podaj nazwy dwóch polskich miast, które w przeszłości były stolicami naszego kraju.

Wskaż, które miasto jest obecną stolicą Polski.

12.11.2020 r.

Temat: Poznajemy liczebniki.                                                    

Liczebnik odpowiada na pytania: ile? który z kolei?

 

Liczebniki

 

 


             główne                                               zbiorowe   ułamkowe        nieokreślone

 

                                              porządkowe

 

główne, np. jeden, dwa, trzy

porządkowe, np. pierwszy, drugi, trzeci

zbiorowe, np. dwoje, troje, czworo

ułamkowe, np. jedna druga, półtora, trzy czwarte

nieokreślone, np. kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt

 

 Ćw. do wykonania: 43,44/133, 45/134, 46,47/135, 50,51/137,55/139

Dla chętnych (do wysłania) ćw. 48,49/136,53/138.

 13.11.2020

Temat: Odmieniamy liczebniki.

Liczebnik odmienia się przez przypadki i rodzaje.

M. jeden            jedna            jedno

D.  jednego        jednej           jednego

C.  jednemu       jednej           jednemu

B.  jednego        jedną            jedno

N. jednym         jedną             jednym

Msc. o jednym o jednej        o jednym

W. jeden!           jedna!             jedno!

 

M. pierwszy

D. pierwszego

C. pierwszemu

B. pierwszego

N. pierwszym

Msc. o pierwszym

W. pierwszy !

 

M. dwoje

D. dwojga

C. dwojgu

B. dwoje

N. dwojgiem

Msc. o dwojgu

W. dwoje !

 

M. jedna druga

D. jednej drugiej

C. jednej drugiej

B. jedną drugą

N. jedną drugą

Msc. o jednej drugiej

W. jedna druga!

 

M. kilka

D. kilku

C. kilku

B. kilka

N. kilkoma

Msc. o kilku

W. kilka!

 

M. dziewiętnastu uczniów

D. dziewiętnastu uczniów

C. dziewiętnastu uczniom

B. dziewiętnastu uczniów

N. dziewiętnastoma uczniami

Msc. o dziewiętnastu uczniach

W. dziewiętnastu uczniów!

Zagadnienia do sprawdzianu (20 listopada) 8.55 – 9.40

1.     Stopniowanie przymiotników i przysłówków.

2.     Liczebniki – ich rodzaje i odmiana przez przypadki.

3.     Wskazywanie w tekście epitetów.

4.     Wskazywanie podmiotu lirycznego (osoby mówiącej) w wierszu.

5.     Pisanie instrukcji.

 

Praca w domu.

Przepisz do zeszytu tekst z zadania 7 s. 128 (liczebniki piszemy słownie).

 

16.11.2020 r.

 Temat: W świecie mitów.

Grecja  ma długą historię i bogate dziedzictwo kulturowe. Uważana jest za spadkobierczynię starożytnej Grecji. Jako taka, stanowi kolebkę całej cywilizacji zachodniej, miejsce narodzin demokracji, filozofii, igrzysk olimpijskich oraz teatru, zarówno komedii jak i dramatu. Współczesna Grecja jest rozwiniętym krajem, o wysokim wskaźniku rozwoju społecznego. Zabytki Grecji to: Partenon, labirynt Minotaura czy świątynia w Delfach.

Pytania do filmu https://www.youtube.com/watch?v=W9RgG3vOcps

1.     Jak nazywały się państwa – miasta, które się wyodrębniły w basenie Morza Egejskiego?

2.     Wymień cztery z nich.

3.     Jaką wiarę wyznawali Grecy?

4.     Gdzie była siedziba bogów greckich?

5.     Jak inaczej nazywano Grecję?

 

1.     Państwa – miasta nazywały się polis.

2.     Państwa – miasta: Ateny, Sparta, Teby, Argos.

3.     Grecy wyznawali politeizm ( wiara w co najmniej dwunastu bogów olimpijskich).

4.      Siedziba bogów znajdowała się na górze Olimp.

5. Grecję nazywano Helladą.

 17.11.2020 r.

Temat: W świecie mitów.

mit -opowiadanie przekazywane z pokolenia na pokolenieoparte na wierzeniach 

starożytnych Greków i Rzymianktórego bohaterami bogowiepółbogowieherosi i

ludzie; 

 

mitologia - zbiór mitów; 

 

 Uzupełnij:

Bóg, bogini, heros

Czym się opiekowali?

Jaki mieli atrybut?

Zeus

ojciec bogów, władca Olimpu

piorun

Hades

bóg podziemia

 

Posejdon

bóg mórz i oceanów

 

Hera

bogini małżeństw

 

Atena

bogini mądrości

 

Hefajstos

bóg ognia

 

Ares

bóg wojny

 

Apollo

bóg piękna, sztuki

 

Afrodyta

bogini piękności

 

Hermes

posłaniec bogów

 

Herakles

heros, syn Zeusa

-


 18.11.2020 r.

Temat: Jak powstał świat według Biblii?

Obejrzyj film i napisz w zeszycie, jak powstał świat stworzony przez Boga. https://www.youtube.com/watch?v=7Wo0pziY05w

 19.11.2020 r.

Temat: Narodziny świata według mitologii greckiej.

 

 Chaos

 

 

                                                    Uranos       i           Gaja

 

 

 


Kronos                    Okeanos                           cyklopi                                        sturęcy      

 

 

Kronos i  Reja

 

 


Zeus   Hades   Posejdon   Hera   Demeter   Hestia

 

nektar – napój bogów

ambrozja – pokarm bogów zapewniający nieśmiertelność

róg obfitości -  źródło dostatku

Zad. 1/141 (odpowiadamy pełnym zdaniem)

 20.11.2020 r.

Temat: Sprawdzian z II działu.

https://www.testportal.pl/test.html?t=7nkxJLTd6Zth

23.11.2020 r.

Temat: Czy wyrazy mogą być w związkach?

Moja kochana siostra Ania uczy się w szkole muzycznej.

siostra uczy się – związek główny

moja siostra

kochana siostra

siostra Ania                           związki poboczne

uczy się w szkole

w szkole muzycznej

Zaznaczone wyrazy to wyrazy nadrzędne.

moja kochana siostra Ania  

 

 


                              są to wyrazy współrzędne

ćw. 57/140

ćw. 58

ćw. 59

ćw. 60

Praca w domu

Ćw. 64/142, 66/144

 

 24.11.2020 r.

Temat: Co tłumaczy mit „Demeter i Kora”?

Zeus – ojciec wszystkich bogów,

Demeter – bogini urodzaju,

Kora (Persefona) – córka Demeter, żona Hadesa, pani świata podziemnego,

Helios – bóg słońca,

Hades – bóg podziemia;

Tanatos – bożek śmierci

Cerber – trójgłowy pies strzegący Hadesu

Charon – przewoźnik dusz zmarłych przez rzekę Styks (za przewiezienie otrzymywał monetę – 1 obol).

Narcyz –

 

Zeus obiecał Hadesowi za żonę córkę Demeter – Korę. Matka przestrzegała córkę przed zerwaniem kwiatu narcyza. Kora nie posłuchała jej. Wtedy pojawił się Hades i porwał Korę do podziemia. Demeter rzuciła na ziemię klątwę. Zeus się przestraszył i postanowił, że część roku Kora będzie spędzała z matką, a pozostałą część z mężem.

Mit tłumaczy pojawienie się pór roku.

 25.11.2020 r.

Temat: Dobroczyńca ludzkości - Prometeusz.

Prometeusz był tytanem, który stworzył ludzi. Ulepił ich z gliny i poprosił Atenę, aby tchnęła w nich życie. Nauczył ich: uprawiać ziemię, hodować zwierzęta, budować domy. Zeus był bardzo zazdrosny i postanowił, aby ludzie składali mu ofiarę w postaci byka. Prometeusz użył podstępu i Zeus otrzymał kości przykryte tłuszczem. Postanowił też ukraść ogień od Heliosa, żeby ofiarować ludziom. Za to został ukarany.

                                            Praca w domu

Jak został ukarany Prometeusz i kto, i w jaki sposób go uwolnił?

26.11.2020 r.

Temat: Pisownia liczebników ułamkowych.

Liczebniki ułamkowe pół, półtora i ćwierć piszemy rozdzielnie z rzeczownikami w dopełniaczu, np. pół godziny. Natomiast z rzeczownikami w mianowniku i przymiotnikami piszemy łącznie, np. ćwierćfinał, półgodzinny.

Zad. 2/159 (podręcznik)

Zeszyt ćwiczeń s. 180

 

 27.11.2020 r.

Temat: Co oznacza wyrażenie "syzyfowa praca"?

  1. Spokojne i dostatnie życie Syzyfa.
  2. Ucztowanie z bogami na Olimpie.
  3. Wyjawienie tajemnic bogów.
  4. Skazanie Syzyfa na śmierć.
  5. Użycie podstępu.
  6. Powrót na ziemię.
  7. Uwięzienie Tanatosa.
  8. Wieczna kara.
______________
Syzyf postąpił bardzo źle w wielu momentach swojego życia. Bogowie ukarali go na wieczność - musiał wtaczać pod górę głaz, który za każdym razem spadał ze szczytu.




syzyfowa praca- praca bezsensowna, bezskuteczna, nie mająca końca;


                                        Praca w domu
Przygotuj się do testu z treści mitów: "Demeter i Kora", "Nasz przyjaciel Prometeusz", "Syzyf" na poniedziałek.
We wtorek zamiast lekcji online - oglądamy film o Heraklesie i wypisujemy 12 jego prac. 
30.11.2020 r.
Temat: Test z mitów.

1.12.2020 r.
Temat: Prace Heraklesa - prezentacja.


2.12.2020 r.
Temat: Życie Heraklesa.
  1. Zabicie lwa nemejskiego. 

  2. Zabicie hydry lernejskiej. 

  3. Schwytanie łani cerynejskiej. 

  4. Złapanie dzika erymantejskiego. 

  5. Oczyszczenie stajni Augiasza. 

  6. Przepędzenie ptaków stymfalijskich. 

  7. Schwytanie byka kreteńskiego. 

  8. Złapanie klaczy Diomedesa. 

  9. Zdobycie pasa Hipolity. 

  10. Uprowadzenie wołów Geryona. 

  11. Przyniesienie złotych jabłek z ogrodu Hesperyd. 

  12. Sprowadzenie psa Cerbera.se 

 


3.12.2020 r.
Temat: Mit o Dedalu i Ikarze.

Minos - król Krety;
Dedal - architekt, budowniczy, twórca labiryntu;
Ikar - syn Dedala;
Minotaur - potwór, którego urodziła żona Minosa, mający łeb byka;

                                       Plan wydarzeń

1. Szczęśliwe i dostatnie życie Minosa.
2. Narodziny Minotaura.
3. Zbudowanie labiryntu przez Dedala.
4. Umieszczenie Minotaura w labiryncie.
5. Tęsknota Dedala i jego syna za Atenami.
6. Zrobienie skrzydeł z ptasich piór.
7. Ucieczka z Krety.
8. Udzielanie rad Ikarowi.
9. Śmierć Ikara.

Mit "Dedal i Ikar" tłumaczy odwieczne marzenie człowieka o wzbiciu

się w przestworza - o lataniu jak ptak.

                                          Praca w domu
Napisz, jakimi cechami charakteru odznaczali się: (po 5 cech)
Dedal - 
Ikar - 

4.11.2020 r.
Temat: Mikołaju nasz, długą brodę masz.

https://www.youtube.com/watch?v=Wlwymk_RGwA

7.12.2020 r.
Temat: Test ze znajomości lektury "Tajemniczy ogród".

8.12.2020 r.
Temat: Świat przedstawiony w utworze "Tajemniczy ogród".

Świat przedstawiony
  1. Czas akcji - druga połowa XIX w.
  2. Miejsca akcji - Indie, Anglia.
  3. Bohaterowie: 
a) pierwszoplanowi: Mary Lennox, Dick Sowerby, Colin Craven;
b) drugoplanowi: Archibald Craven, pani Medlock, Marta i jej mama, Ben;
c) epizodyczni: rodzice Mary, Ayah, rodzina pastora, służba w domu pana Cravena, postaci pojawiające się w czasie pobytu Mary w Indiach;

Jednym z bohaterów drugoplanowych jest gil, który towarzyszy Mary

w wielu sytuacjach, nawet z nią rozmawia.

                                             Plan wydarzeń
Indie
  1. Przyjście na świat Mary.
  2. Dzieciństwo dziewczynki z dala od rodziców.
  3. Epidemia cholery.
Anglia
  1. Zamieszkanie w domu wujka Cravena.
  2. Samotność Mary.
  3. Przyjaźń ze służącą Martą.
  4. Znalezienie furtki i klucza do tajemniczego ogrodu.
  5. Odkrycie pokoju Colina.
  6. Przyjaźń Mary z Dickiem i Colinem.
  7. Pielęgnacja tajemniczego ogrodu.
  8. Pierwsza wyprawa Colina do ogrodu.
  9. Przezwyciężenie strachu chłopca.
  10. Radosne spotkanie z ojcem.
                             Praca w domu
Zredaguj notatkę biograficzną o autorce lektury "Tajemniczy ogród". (około 10 zdań)
9.12.2020 r.
Temat: Bohaterowie i ich tajemnice.


ajemnica to dane lub informacje, których ujawnienie osobom nieuprawnionym jest zakazane ze względu na normy prawne lub inne normy społeczne. 
Związki wyrazowe:
– wyznać, zdradzić komuś tajemnicę,
– otoczyć coś tajemnicą,
– dochować tajemnicy,
– zachować tajemnicę,
– dopuścić, przypuścić kogoś do tajemnicy,
– uchylić rąbka tajemnicy,
– trzymać, chować, robić coś w tajemnicy.
Mary - ukrywała przed domownikami odkrycie tajemniczego ogrodu i pielęgnowanie go; nie powiedziała wujowi o przyjaźni z jego synem i odkryciu jego pokoju;
Colin - ukrywał się w swoim pokoju; zataił informację przed tatą, że może chodzić i nie jest chory;
Dick - potajemne spotkania z Mary i Colinem w ogrodzie;
wujek Mary - wszystkie tajemnice, które rozwiązała dziewczynka;

Tajemniczy ogród zyskał takie miano, ponieważ po śmierci mamy Colina, nikt do niego nie zaglądał.
                                      Praca w domu
Na podstawie fragmentu z rozdziału "Najdziwniejszy dom" opisz ogród, który zobaczyła Mary.

10.12.2020 r.
Temat: Charakteryzujemy bohaterów lektury.

                              Mary i Colin                      Dick
rozkapryszeni, niemili, niegrzeczni, samolubni, nie zwracali uwagi na innych, nie interesowali się ich problemami, samotni, mało się uśmiechali, nieżyczliwi;koleżeński, miły, wyrozumiały, kochający zwierzęta, pomocny, opiekuńczy, mądry, życzliwi, pracowity, silny, odpowiedzialny,radosny;
​​​​​​życzliwi, odddani, przyjacielscy, interesowali się innymi ludźmi, chętni do pomocy, radośni, cieszyli się każdym dniem, nie są skupieni tylko na sobie;

powieść - utwór epicki, pisany prozą, o rozbudowanej fabule, wielowątkowy i opisujący losy wielu bohaterów;

Utwór "Tajemniczy ogród" jest powieścią. W tym tekście dostrzegamy rozbudowaną fabułę (wiele wydarzeń, opisów działań bohaterów i ich przemiana). Utwór jest pisany prozą i zawiera mnóstwo pięknych opisów miejsc i postaci: "

11.12.2020 r.
Temat: Projekcja filmu "Tajemniczy ogród".

14.12.2020 r.
Temat: Poznajemy rodzaje podmiotów.
Janek układa klocki.

Podmiot odpowiada na pytania rzeczownika - kto? co?
Zdarza się jednak, że podmiotem może być inna część mowy i podmiot może występować w innej formie.

Rodzaje podmiotów
1) gramatyczny - kto? co? 
Zeszyt leży na ławce.
2) logiczny - kogo? czego?
Zabrakło nam cukru.
3) domyślny 
(ona) Podlała kwiaty.
4) szeregowy - kilka wyrazów
Ala i Kasia
5) zbiorowy - rzeczownik oznaczający zbiorowość
np. armia, szlachta, rycerstwo
6) towarzyszący
np.  ojciec z córką
Zad. 4/167
15.12.2020 r.
Temat: Rodzaje podmiotów - ćwiczenia.
Ćw. 67, 68/145, 69/146, 71, 72/147, 73/148

16.12.2020 r.
Temat: Zdanie bezpodmiotowe.
Ćw. 74/148, 76/149

17.12.2020 r.
Temat: Mitologia w języku polskim.

Związek frazeologiczny z mitologii

Znaczenie przenośne

róg obfitości

symbol bogactwa, niewyczerpanych zasobów

puszka Pandory

spotęgowane zło, nieszczęście, przykra i nagła niespodzianka

nić Ariadny

nić przewodnia, sposób wybrnięcia z zawikłanej sytuacji

jabłko niezgody

źródło konfliktów, wojen, sporów

ikarowy lot

oznacza młodzieńcze marzenia i ideały, których nie można  zrealizować ze względu na twarde prawa rzeczywistości

przeciąć węzeł gordyjski

rozstrzygnąć skomplikowaną sprawę w sposób radykalny, śmiały, stanowczy, prosty

chimeryczny charakter

kapryśny, dziwaczny, nieprzewidywalny charakter

woda letejska

woda dająca zapomnienie;

pięta Achillesa

czyjaś słaba strona

pyrrusowe zwycięstwo

zwycięstwo osiągnięte nadmiernym kosztem

Pole Elizejskie

raj; kraina wiecznego szczęścia

męki Tantala

straszliwe cierpienia wynikające z dręczącego pożądania rzeczy znajdujących się blisko i w obfitości, lecz niedostępnych

paniczny strach

niepohamowany, nagły, często nieuzasadniony strach, przerażenie

wierna jak Penelopa

czekać bardzo długo na powrót ukochanej osoby

olimpijski spokój

powaga, panowanie nad emocjami

stajnia Augiasza

sprawa zaniedbana, zapuszczona,  którą trzeba nadludzkim wysiłkiem doprowadzić do porządku

syzyfowa praca

praca wymagająca ustawicznych i często bezskutecznych wysiłków, trud ciężki i bezcelowy

koń trojański

zdobycz przynosząca zgubę, złowrogi podarunek

tytaniczna praca

wysiłek olbrzymi, kolosalny, gigantyczny

prometejska postawa

postawa pełna poświęcenia dla innych ludzi; altruizm

 18.12.2020 r.

Temat: Odkrycie skarbów Troi.

Archeolog to osoba posiadająca właściwe kwalifikacje, potwierdzone wymaganymi dokumentami, która wyspecjalizowana jest w dziedzinie archeologii, zajmuje się badaniem minionych kultur i cywilizacji oraz ich relacjami z otaczającym środowiskiem.

Schliemann rozpoczął wykopaliska w 1871 i powracał do nich do 1873, kiedy to 14 czerwca nastąpił przełom w poszukiwaniach – odkrył tzw. skarb Priama, co stało się ukoronowaniem jego poszukiwań i, według niego, było potwierdzeniem lokalizacji Troi.

Przeczytaj tekst z podręcznika s. 175-178

21.12.2020 r.
Temat: Zwyczaje Bożego Narodzenia.
zwyczaj
1. "powszechnie przyjęty, tradycyjny sposób postępowania w pewnych okolicznościach"
2. "właściwy komuś sposób postępowania"

                                 Zwyczaje, które znam.

1. Porządki w domu i w sercu.
2. Ubieranie choinki.
3. Przygotowanie dwunastu potraw.
4. Dodatkowe nakrycie dla niespodziewanego gościa.
5. Oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę ( Gwiazda Betlejemską).
6. Zapalenie świecy Caritas.
7. Czytamy Ewangelię.
8. Dzielimy się opłatkiem i składamy sobie życzenia.
9. Siadamy stołu.
10. Obdarowujemy się prezentami.
11. Zaniesienie siana z opłatkiem dla zwierząt gospodarskich.
12. Paterka i śpiewanie kolęd. 


18.01.2021
Temat: Mitologia grecka - powtórzenie.
  1. Przedstaw definicję mitu.

............................................................................................

............................................................................................

 

 

2. O jakim bohaterze mitologicznym mowa? Zaznacz właściwą odpowiedź.

„Odpowiedział bogom podstępem za podstęp. Zabił wołu i podzielił go na dwie części. Osobno złożył mięso, które owinął skórą, oddzielnie zaś kości i nakrył je tłuszczem. Za czym poprosił Zeusa:„Którą część weźmiesz, odtąd będzie bogom poświęcona”.”

a)      o Prometeuszu;

b)     o Syzyfie;

c)      o Achillesie;

d)     o Edypie.

 

„Na próżno matka pytała o nią każdego przechodnia. Ani bóg, ani człowiek, ani ptak żaden, nie podał jej wieści o córce.”

 

a)      o Niobe;

b)      o Demeter;

c)      o Korze;

d)      o Nike.

 

3. Do jakiego mitu nawiązuje poeta w podanym fragmencie wiersza?

a)      „Ogień buzuje na kominku,

na ścianie wypchany orzeł i list dziękczynny tyrana Kaukazu,”

 

„Mój przyjaciel Prometeusz”

 

4. Wytłumacz pochodzenie związków frazeologicznych.

a)      stajnia Augiasza – nieporządek, nieład

b)      puszka Pandory – źródło nieszczęść

c)      syzyfowa praca – praca bez sensu

d)      nić Ariadny – pomoc w trudnej sytuacji

e)      jabłko niezgody – źródło konfliktu

5. Uzupełnij tabelę:

 

JEDEN Z TEMATÓW

TYTUŁ MITU

BOHATEROWIE

Egoizm, zapatrzenie w siebie

„Demeter i Kora”

Narcyz, Demeter, Kora

Powstanie człowieka

„Mój przyjaciel Prometeusz”

Prometeusz, Atena

Zmiana pór roku

„Demeter i Kora”

Demeter, Kora

Ukaranie zuchwałości wobec bogów

„Syzyf”

Syzyf

 

6. Wyjaśnij rolę, jaką pełniły wymienione miejsca w „Mitologii”

 

a)      Hades – podziemie, którym rządził Hades i jego żona Persefona

b) Tartar – najniższa część Hadesu

c) Olimp – siedziba bogów

 

7. Czego patronami byli wymienieni bogowie?

a)      Zeus – ojciec wszystkich bogów

b)      Atena – bogini mądrości

c)      Hera – opiekunka małżeństw

d)      Afrodyta – bogini piękności

e)      Posejdon – bóg mórz i oceanów

f)    Apollo – bóg piękna i sztuki

g)      Hefajstos – bóg ognia i sztuki kowalskiej

 

 

Praca w domu

Przygotuj się do klasówki z mitologii, która odbędzie się 25 stycznia.

„Ania z Zielonego Wzgórza” – 1 lutego.

19.01.2021

Temat: Dlaczego podmiot liryczny nazywa Biblię swoją ojczyzną?

Dzięki Biblii poeta:
  • nauczył się żyć,
  • nauczył się czytać,
  • nauczył się pisać,
  • nauczył się myśleć,
  • nauczył się odróżniać prawdę od kłamstwa,
  • nauczył się spowiedzi,
  • nauczył się kochać,
  • nauczył się jak być mądrym, 
  • nauczył się przebaczać,
  • nauczył się pokory,
  • nauczył się modlić.
____________

Biblia w naszym języku:

kraj mlekiem i miodem płynący - kraj żyzny i bogaty, (dokończ ze s. 183 w podręczniku)

 


20.01.2021

Temat: Biblia, czyli historia najbardziej znanej księgi.

Pismo święte to najważniejsza księga dla chrześcijan, która składa się z wielu ksiąg. Nazwa Biblia pochodzi  od rzeczownika biblion, czyli księga. Stary Testament to najstarsza jej część. Drugą częścią jest Nowy Testament, który napisany został w języku greckim.

                                    Ważne słowa
Tora - święta księga żydów w postaci zwoju.
Jad - przyrząd używany przez żydów podczas czytania Tory.

                                                    Pisownia - zapamiętaj!
żyd - wyznawcy judaizmu
Żyd - członkowie narodu żydowskiego

                                          Praca w domu
Kiedy, w jakich okolicznościach korzystamy z Biblii?



21.01.2021

Temat: Dodajemy określenia, czyli budujemy zdania rozwinięte.

Mała siostra Ali napisała piękny list.

Związek główny: siostra napisała

Związki poboczne: siostra Ali, mała siostra, napisała list, piękny list.

Wieczorem zapaliły się wszystkie lampy.

Związek główny: lampy zapaliły się.

Związki poboczne: wszystkie lampy, zapaliły się wieczorem.

Grupa turystów pojechała na interesującą wycieczkę w góry.

Związek główny: grupa pojechała

Związki poboczne: grupa turystów, pojechała w góry, pojechała na wycieczkę, wycieczkę interesującą.

Na moim biurku stoją ciekawe książki przyrodnicze.

Związek główny: książki stoją.

Związki poboczne: książki przyrodnicze, ciekawe książki, stoją na biurku, na moim biurku.

W naszym przedszkolu odbyło się uroczyste przedstawienie.

Związek główny: przedstawienie odbyło się.

Związki poboczne: uroczyste przedstawienie, odbyło się w przedszkolu, w naszym przedszkolu.

Wszyscy okoliczni mieszkańcy osiedla spotkali się na walnym zebraniu spółdzielczym.

Związek główny: mieszkańcy spotkali się.

Związki poboczne: mieszkańcy osiedla, okoliczni mieszkańcy, wszyscy mieszkańcy, spotkali się na zebraniu, na walnym zebraniu, na zebraniu spółdzielczym.

 

Praca w domu

Przygotuj się do kartkówki z tego, co było na lekcji.

22.01.2021

Temat: Związki wyrazów w zdaniu.

25.01.2021

Temat: Sprawdzian z mitologii.

26.01.2021

Księga, która mówi o początku.

motto - myśl przewodnia tekstu, zazwyczaj zamieszczana na

początku;
27.01.2021
Temat:  Opowieść o raju, czyli historia Boga, jabłka, węża i człowieka.

28.01.2021
Temat: Radość ze świata, który nas otacza.

29.01.2021
Temat: Kraina języka. Przyimek stoi przy imieniu.

Przyimek z rzeczownikiem tworzy wyrażenie przyimkowe,
np. w domu, przed szkołą.
ćw. s. 154
1.02.2021

Temat: Sprawdzian z lektury "Ania z Zielonego Wzgórza".

2.02.2021
Temat: Świat przedstawiony w lekturze "Ania z Zielonego Wzgórza".
I Czas akcji – II połowa XIX wieku. 
II Miejsce akcji – Avonlea na Wyspie Księcia Edwarda w Kanadzie.
III Bohaterowie:
a) główny - Ania Shirley
b) drugoplanowi - Maryla i Mateusz Cuthbert, Diana Barry, Gilbert Blythe, Małgorzata Linde.

                                   Praca w domu
Opowiedz o życiu Ani od momentu jej urodzenia do momentu przyjazdu na Zielone Wzgórze.  ("Historia Ani").

3.02.2021
Temat: Jak Ania Shirley popadała w kłopoty...
  1. Spotkanie z panią Małgorzatą Linde.
  2. "Zaczepki" Gilberta.
  3. Podwieczorek z Dianą.
  4. Zielone włosy Ani.
  5. Zabawa na dachu.
  6. Dziurawa łódka.
                                                                Praca w domu
Wybierz jedno z wydarzeń, które zapisaliśmy pod tematem i opisz je w formie opowiadania.
4.02.2021
Temat: Charakteryzujemy Anię Shirley.

wygląd - szczupła, rudowłosa, mająca na twarzy mnóstwo piegów, skromnie ubrana, szaro - zielone oczy, wiecznie zamyślone;

Zalety Ani:
  • mądra,
  • pomocna,
  • opiekuńcza,
  • zaradna,
  • pomysłowa,
  • dzielna,
  • wrażliwa,
  • wesoła,
  • skromna,
  • pogodna.
______
Wady Ani:
  • nierozważna,
  • wybuchowa,
  • niespokojna,
  • porywcza,
  • gadatliwa.
5.02.2021
Temat: Co nas zafascynowało w powieści?
  1. Bujna wyobraźnia Ani, która przekładała się na rozliczne jej przygody.
  2. Zachowanie Ani wobec siostry jej przyjaciółki.
  3. Wrażliwość Ani na problemy innych ludzi.
  4. Język powieści wprowadza nas w atrakcyjny dla czytelnika sposób na Zielone Wzgórze.

________

"Ania z Zielonego Wzgórza" jest powieścią obyczajową, ponieważ opisuje życie mieszkańców Wyspy Księcia Edwarda z XIX w., takim jakie ono wówczas było: miejsca, obyczaje, tradycja, stroje i zachowania ludzi.  


8.02.2021
Temat: Zakręty ortografii. Na pewno czy na niby? Pisownia przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych.

10.02.2021
Temat: Kto ma uszy, niechaj słucha.
Ziarna, które padły na drogę… – w wyjaśnieniu przypowieści Chrystus wskazuje, że do tych, którzy nie rozumieją słowa Bożego, przychodzi Szatan i porywa ziarna.
Ziarna, które padły na miejsce skaliste... – także nie wydają plonu. Ziarna te oznaczają osoby, które nie są prawdziwymi naśladowcami i głosicielami nauki Jezusa.
Ziarna, które padły między cierniste krzewy... – symbolizują zbytnią troskę o sprawy materialne, o zaspokajanie przyjemności, dążenie do zdobycia bogactwa.
Ziarna, które padły na ziemię żyzną i plon wydały stokrotny, sześćdziesięciokrotny czy trzydziestokrotny – oznaczają wielu ludzi o dobrym i otwartym sercu, którzy wcielają w życie słowo Boga.
11.02.2021
Temat: Znaczenie światła w przypowieściach o pannach i o lampie.
Kto poznał prawdę (zdobył wiedzę, usłyszał słowo Boże), jest zobowiązany do głoszenia tego. Zachowywanie prawdy (wiedzy, słowa Bożego) tylko dla siebie zostało porównane do ukrywania lampy pod korcem lub pod łóżkiem.
12.02.2012
Temat:  Kim jest dobry pasterz z ewangelicznej przypowieści?
pasterz – w znaczeniu dosłownym: osoba zajmująca się wypasem owiec (zapewniająca im dostęp do wody i jedzenia, gwarantująca bezpieczeństwo); w znaczeniu przenośnym: duchowny, kapłan, duszpasterz; Dobry Pasterz symbolizuje Chrystusa gotowego oddać swoje życie za ludzi;

Elementy przypowieści w psalmie:


__________________________________







 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz