Klasa VIb

18.03.2020 r.
Temat: Humor Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

1. Napisz w zeszycie : Konstanty Ildefons Gałczyńskipseudonim „Karakuliambro” (ur. 23 stycznia 1905 r. w Warszawie, zm. 6 grudnia 1953 r. w Warszawie ) – polski poeta. Najbardziej znany za sprawą  serii podszytych absurdem humoresek "Teatrzyk Zielona Gęś" , w której pojawiła się galeria postaci takich, jak Osiołek Porfirion, Piekielny Piotruś, Hermenegilda Kociubińska czy Zielona Gęś.

2. Przeczytaj tekst ze s. 197 w podręczniku.

3. Odpowiedz na pytanie z zad. 2.

19.03.2020 r.

Temat: Reklama podbija świat.

1. Na podstawie dowolnego źródła napisz w zeszycie pod tematem definicję wyrazu reklama.
2. Wytnij i przyklej  w zeszycie reklamę dowolnego produktu. 
3. Wykonaj ćw. 35,36,38 s. 110 - 111. 

20.03.2020 r.

Temat: Gdzie postawić przecinek - utrwalenie.

1. Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=YdjdnyEgYhQ i przypomnij sobie zasady używania przecinka.
2. A teraz wykonaj test https://tekstowni.pl/przecinek-quizz/ i sprawdź, co umiesz.

23.03.2020 r.

Temat: Z ortografią na ty.

1. Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=KWPVlGdZKpU i na stronę https://www.youtube.com/watch?v=CYTvVErJHVI. Przypomnisz sobie zasady pisowni z ó i u.
2. A teraz sprawdź się na stronie https://www.ortograf.pl/dyktando/dyktando-klasa-vi-z-o-i-u. Powodzenia.

24.03.2020 r.

Temat: Rz czy ż - wybór jest prosty, gdy znam zasady.

1. Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=lE4FNDay__4 i wysłuchaj krótkiego wykładu.
2. A teraz sprawdź się na stronie https://www.dyktanda.net/ortografia-27.php . Powodzenia.

25.03.2020 r.

Temat: H czy ch, ale to trudne!

1. Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=lpkNvBe3fes i przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z h.
2. Wejdź na stronę https://www.youtube.com/watch?v=WSucqiHTuDA i przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z ch.
3. A teraz sprawdź się na stronie https://www.ortograf.pl/dyktando/dyktando-klasa-vi-z-ch-i-h. Powodzenia!

26.03.2020 r.

Temat: Świat przedstawiony w utworze "Jak ocalał świat".

1. Napisz pod tematem kilka zdań o Stanisławie Lemie:

Stanisław Herman Lem  żył w latach 1921 - 2006. Był polskim pisarzem science fiction, czyli utworów poruszających tematykę rozwoju nauki i techniki.

2. Przeczytaj opowiadanie ze s. 201 - 205.
3. Wypisz zeszycie wszystkich  bohaterów.
4. Napisz, co potrafiła zrobić maszyna konstruktora Trurla.

30.03.2020 r.

Temat: Czasowniki niedokonane i dokonane.

1. Zobacz film https://www.youtube.com/watch?v=xKj30_aZ8_c. Myślę, że rozróżniasz już czasowniki dokonane i niedokonane.
2. Zapisz do zeszytu notatkę kolorem:
Czasowniki niedokonane informują o czynności, która trwa, np. gram, śpię, czytam. Natomiast czasowniki dokonane informują o czynności już zakończonej, np. zagrał, wyspał się, przeczytał.
3. Wykonaj w zeszycie zad. 2 s. 208 (podręcznik).
4. Wykonaj na ocenę ćw. 59 i 60 s. 145 (zeszyt ćw.), wykonaj zdjęcie tych ćw. i wyślij je na e-mail: panatz@wp.p do czwartku.

WAŻNE!
JUTRO SPOTYKAMY SIĘ NA MESENGERZE (ALE BEZ KAMERKI) O GODZ. 9.30. PROSZĘ MIEĆ PRZY SOBIE ZESZYT, PODRĘCZNIK I ĆWICZENIA.

1.04.2020 r.

Temat: Znamy tryby nie na niby!

1. W ramach utrwalenia lekcji o trybach wykonaj ćwiczenia 65, 66 i 67 s. 148 - 149.

2.04.2020 r.

Temat: Projekcja filmu "Szatan z siódmej klasy".

Dzisiaj dla rozluźnienia obejrzyjcie sobie film "Szatan z siódmej klasy" https://www.cda.pl/video/2833972c2 . W zeszycie napiszcie tylko temat.

Przypominam, że od poniedziałku spotykamy się na lekcjach na messengerze o 9.30 każdego dnia. W poniedziałek powiem Wam, co dostaliście z ćwiczeń. W poniedziałek również sprawdzimy pracę domową z 1.04.2020 r.

8.04.2020 r.

Temat: Wielkanocne rozważania.

Kochani, zbliża się Wielkanoc, z tej okazji chciałabym Wam życzyć przede wszystkim spokoju, radości i nadziei, która wszystko potrafi zmienić. Niech ta nadzieja sprawi, że świat pokaże nam swoją lepszą twarz. Alleluja! 
Z tej też okazji zachęcam Was do obejrzenia filmu o Tym, który potrafi zmienić wszystko na lepsze https://www.youtube.com/watch?v=sFlw4oMMTX0.

15.04.2020 r.

Temat: Alfred Szklarski - autor lektury "Tomek w krainie kangurów" - lekcja na Messengerze.

16.04.2020 r.

Wejdź na link https://forms.gle/nLyyxjw4X81U6f4N7 i wykonaj test, a następnie naciśnij słowo prześlij na końcu testu.


20.04.2020 r.

Temat: Świat przedstawiony w utworze A. Szklarskiego. - lekcja na Zoom.

21.04.2020 r.

Temat: Flora i fauna w utworze Alfreda Szklarskiego. - lekcja na Zoom.

22.04.2020 r.

Temat: Czytamy fragmenty powieści "Tomek w krainie kangurów".

23.04.2020 r.

Temat: Ślady polskości na australijskim lądzie.

1. W rozdziale pt. "Opowieść o Pawle Strzeleckim" wyszukajcie informacje dotyczące:
- kim był,
- czym się zasłużył się dla Australii,
- jakie ślady pozostawił.
2. Napisz na tej podstawie notatkę o Pawle Strzeleckim.

27.04.2020 r.

Temat: Radość poety. - lekcja na Zoom.

28.04.2020 r.

Temat: O pisaniu poezji z przymrużeniem oka. - lekcja na Zoom.

29.04.2020 r.

Temat: Utrwalamy wiadomości. - lekcja na Zoom.

Zagadnienia do klasówki - 6 maja o godz. 8.00.
1. Wskazywanie w wierszu podmiotu lirycznego (osoby mówiącej).
2. Wskazywanie stron czasownika.
3. Czasownik dokonany i niedokonany.
4. Tryby czasownika.
5. Pisownia cząstki -by.

4.05.2020 r.

Temat: Bibliofil w pizzerii - M. Musierowicz "Język Trolli". - lekcja na Zoom.

5.05.2020 r. 

Temat: Poznajemy zaimki. - lekcja na Zoom.

6.05.2020 r.

Temat: Klasówka. - lekcja na Zoom.

7.05.2020 r. i 8.05.2020 r.

Temat: Czytamy lekturę "Janko Muzykant".

Proszę przeczytać na poniedziałek lekturę korzystając z linku https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/janko-muzykant.html .

11.05.2020 r.

Temat: Świat przedstawiony w utworze "Janko Muzykant". - lekcja na Zoom.

12.05.2020 r.

Temat: Poprawa klasówki.

Poprawiacie te zadania, które były źle lub piszecie te, których nie zrobiliście.
1. Wypisz z tekstu wyrazy, które świadczą o obecności podmiotu lirycznego.  1p.
Mam dwa­dzie­ścia czte­ry lata
Oca­la­łem
Pro­wa­dzo­ny na rzeź.

To są na­zwy pu­ste i jed­no­znacz­ne:
Czło­wiek i zwie­rzę
Mi­łość i nie­na­wiść
Wróg i przy­ja­ciel
Ciem­ność i świa­tło.

Czło­wie­ka tak się za­bi­ja jak zwie­rzę
Wi­dzia­łem:
Fur­go­ny po­rą­ba­nych lu­dzi
Któ­rzy nie zo­sta­ną zba­wie­ni.
2. Określ stronę czasownika. 2,5 p
czytam – s. czynna
umyłam się – s. zwrotna
będę pisał – s. czynna
zaprosimy – s. czynna
jest prasowana – s. bierna
3. Określ tryb czasownika. 2 p.
patrzę – t. orzekający
zrobilibyśmy – t. przypuszczający
umyłam – t. orzekający
siadaj – t. rozkazujący
4. Utwórz czasowniki dokonane. 2 p.
robił – zrobił
skacze – skoczył
uśmiecha się – uśmiechnął się
grał – zagrał
5. Zapisz poprawnie cząstkę trybu przypuszczającego 3 p.
umiał  by      umiałby                             jak by       jakby
trzeba  by       trzeba by                          można by   można by

mogli  byśmy     moglibyśmy                     pojechał  bym     pojechałbym

13.05.2020 r.

Temat: Gdy muzyka w duszy gra - o tytułowym bohaterze noweli. - lekcja na Zoom.

14.05.2020 r. 

Temat: Gdy muzyka w duszy gra - o tytułowym bohaterze noweli.

Przerysuj do zeszytu tabelę i ją uzupełnij korzystając z tekstu lektury.


miejscedźwięki , które słyszał Janek
podczas pracy w polu
w sadzie
podczas rozrzucania gnoju
w kościele
nocą
przed karczmą
Napisz, co stało się z Jankiem Muzykantem ?


15.05.2020 r. i 16.05.2020 r. 

Temat: O Janku Muzykancie - projekcja filmowa.

https://www.youtube.com/watch?v=3C9Uv-wL6sU

https://www.youtube.com/watch?v=8Sg7BzjlDnA

18.05.2020 r.

Temat: Pamiętamy o Janie Pawle II.

Obejrzyj film o Janie Pawle II: https://www.youtube.com/watch?v=r7svKjuJ_9U

19.05.2020 r.

Temat: Zaimki - ćwiczenia. - lekcja na Zoom.

Do zrobienia i wysłania ćwiczenia ze s. 155.

20.05.2020 r.

Temat: Dawno temu, gdy znaki ryto w kamieniu... Poznajemy historię książki. - lekcja na Zoom.

21.05.2020 r. i 22.05.2020 r.

Temat: Historia pisma i książki.

Zapoznaj się z treściami przedstawionymi na s.234 - 235 i sporządź na ich podstawie notatkę w zeszycie. (nie wysyłaj)

Wykonaj ćw. 11, 12 i 13 ze s. 90 - 91 (nie wysyłaj)

25.05.2020 r.

Temat: Kino braci Lumiere.

Zapoznaj się z informacjami na temat kina braci Lumiere i sporządź notatkę w zeszycie.
Bracia Auguste i Louis Lumiere – francuscy wynalazcy, zajmujący się przede wszystkim rozwojem fotografii i kinematografii. Auguste urodził się 19 października 1862 roku, a Louis 5 października 1864 roku. Zamiast pójść na studia rozpoczęli pracę w rodzinnym zakładzie fotograficznym. Udoskonalali techniki fotograficzne i rozwijali swoje umiejętności. W 1892 roku bracia (być może pod wpływem ojca) zaczęli interesować się kinematografią. Kupili przez pośredników kinetoskop Edisona i zaczęli analizować jego konstrukcję. W wyniku prowadzonych badań powstał kinematograf.
Na początku XX wieku bracia zaczęli zajmować się innymi dziedzinami – min. fotografią kolorową. Auguste Lumiere zmarł 10 kwietnia 1954 roku a Lousi 6 czerwca 1948 roku.

Bracia Auguste i Louis Lumiere
Urządzenie było znacznie bardziej poręczne (ważyło 4 kg) od kinetoskopu Edisona, dzięki czemu było łatwiejsze w użyciu. Dodatkowo dzięki lepszemu mechanizmowi przesuwania taśmy filmowej, wyświetlany obraz (z prędkością 16 klatek na sekundę) był znacznie płynniejszy i przyjemniejszy w odbiorze. Cechą charakterystyczną urządzenia był fakt, że film przesuwany był za pomocą korbki, a nie silniczka elektrycznego jak w kinetoskopie. Dzięki temu urządzenie nie potrzebowało tylu baterii – wystarczały te do zasilenia oświetlenia.

Kinematograf braci Lumiere
Urządzenie zaprezentowano po raz pierwszy 22 marca 1895 roku pokazując film “Wyjście robotników z fabryki Lumiere“. Oficjalnie jednak kinematograf zaprezentowano dopiero 28 grudnia 1895 roku w Grand Cafe w Paryżu. Właśnie wtedy zaprezentowano słynny film L’Arrivée d’un train en gare de La Ciotat (pol. Wjazd pociągu na stację w La Ciotat). Legenda głosi, że w czasie projekcji widzowie uciekli przed pociągiem widocznym na ekranie.

Warto dodać, że właściciel kawiarni podchodził do całego przedsięwzięcia bardzo sceptycznie. W pierwszym pokazie wzięło udział 35 widzów, którzy płacili po 1 franka za bilet. Już drugiego dnia przed kawiarnią pojawiły się tłumy a w kolejnych dniach setki osób chciało zobaczyć wynalazek braci Lumiere.
Mimo sukcesu, bracia nie do końca uwierzyli w swój wynalazek. Przez kolejnych kilka lat pośrednio pracowali nad jego ulepszeniem, ale ostatecznie przerzucili się na inne dziedziny. Chociaż nie odsprzedali patentu na kinematograf, inni twórcy zainspirowani ich dokonaniami stworzyli własne kamery i projektory rozpoczynając nową erę w historii – erę filmu.

Następnie zapoznaj się z filmem https://youtu.be/4nj0vEO4Q6s

26.05.2020 r.

Temat: Klasa 6 i bracia Lumiere polecają kino. - lekcja na Zoom.

27.05.2020 r.

Temat: Z dołu, z góry, z daleka i z bliska - czyli o pracy kamery na planie filmowym. - lekcja na Zoom.

28.05.2020 r.

Temat: Oglądamy film "Tajemniczy ogród".

https://www.cda.pl/video/2815696fd

29.05.2020 r.

Temat: Wykrzyknik i partykuła. - lekcja na Zoom.

2.06.2020 r.

Temat: Temat i końcówka rzeczownika. - lekcja na Zoom.

3.06.2020 r.

Temat: Oboczności w odmianie rzeczownika. - lekcja na Zoom.

4.06.2020 r.

Temat: Temat i końcówka - ćwiczenia.

https://wordwall.net/pl/resource/390783/polski/temat-i-ko%C5%84c%C3%B3wka-fleksyjna

5.06.2020 r.

Temat: Muzyka słowami zagrana - fragm. "Pana Tadeusza". - lekcja na Zoom.


8.06.2020 r.

Temat: Koncert Wojskiego.

https://view.genial.ly/5e8657d959ee3c0df4fed964/presentation-koncert-wojskiego

9.06.2020 r.

Temat: Związki wyrazów w zdaniu. - lekcja na Zoom.

https://view.genial.ly/5e78fe15dd2dca0da6ccf66f/presentation-zwiazki-wyrazowe

10.06.2020 r.

Temat: Utrwalenie wiadomości o związkach.

https://epodreczniki.pl/a/zgoda-rzad-czy-przynaleznosc/DDYvqILre

15.06.2020 r.

Temat: Pisownia -i, -ji, -ii w zakończeniach rzeczowników.

1. Przepisz do zeszytu informacje dotyczące zasad pisowni z różowej ramki ze s. 291.
2. Przejrzyj prezentację https://view.genial.ly/5e98467fab06b70df96b3acd/presentation-pisownia-i-ii-ji-w-zakonczeniach-rzeczownikow

19.06.2020 r.

Temat: Dbajmy o język ojczysty.

Przeczytaj informacje na temat języka polskiego z podręcznika s. 294 - 295.

22.06.2020 r.

Temat: Podział rzeczowników.

https://view.genial.ly/5e708125e6130a0fcf9fa391/presentation-kilka-rzeczy-o-rzeczowniku-lekcja-druga

23.06.2020 r.

Temat: Ortograficzne zmagania.

https://view.genial.ly/5e98667cc485a60df880d412/game-action-ortograficzne-zmagania-by-k-szczepaniak

24.06.2020 r.

Temat: Wśród środków poetyckich.

https://view.genial.ly/5e6a401146bd360fc1c7171f/presentation-srodki-poetyckie

25.06.2020 r.

Temat: Jestem mistrzem z języka polskiego.

https://view.genial.ly/5e9dddafc4cf900da1b72595/game-breakout-escape-room

6 komentarzy:

  1. Dzisiaj wieczorem zamieszczę odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  2. Odp. do zad. 2 - Tytuł, miejsce i postaci wzbudzają w czytelniku strach. Po przeczytaniu tekstu okazuje się, że Gżegżółka rozmawia z Duchem bez strachu i traktuje go jak człowieka i partnera do rozmowy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Odp. ćw.35: samochód,baton,laptop;
    ćw. 36: telefon-dobry aparat,wspaniały
    odzież-wygodna,kolorowa
    rower-z przerzutkami,nowoczesny
    potrawa-zdrowa,włoska
    napój-niskokaloryczny,zimny
    książka-przygodowa,interesująca
    ćw.38: perfumy,tabletki,samochód,szampon.

    OdpowiedzUsuń
  4. Życzę Wam miłego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Odp. do pytań z 26.03.2020 r. :
    2. Bohaterowie: Trurl,maszyna,Klapaucjusz,naukowcy.
    3. Maszyna Trurla potrafiła zrobić wszystko na literę n.

    OdpowiedzUsuń