Klasa IV 2020/2021

 26.10.2020 r.

Temat: Opowieść księcia Mateusza.

Ułóż i przepisz plan wydarzeń klikając w ten link.

https://learningapps.org/watch.php?v=pifxshhej16&allowFullscreen=1

Praca w domu: Zaznacz fragmenty opisujące Ambrożego Kleksa.

27.10.2020 r. 

Temat: Przedstawiam wam Ambrożego Kleksa.

   Plan opisu Ambrożego Kleksa.              

  1. 1. Przedstawienie postaci. 

  1. 2. Wygląd zewnętrzny. 

  1. 3. Cechy charakteru. 

  1. 4. Zachowanie wobec uczniów. 

  1. 5. Zainteresowania. 

 

Opis pana Kleksa. 

Ambroży Kleks jest bohaterem książki pt. “Akademia pana Kleksa”. swojej akademii uczy chłopców, których imiona zaczynają się na literę A.                                  

 Pan Kleks jest średniego wzrostu. Ubiera się w kolorowe  spodnie, zakłada też surdut. Nosi cytrynową kamizelkę.  Uwielbia aksamitną kokardkę. W spodniach ma mnóstwo kieszeni. 

Uwagę zwraca głowa pana Kleksa, ponieważ jest pokryta ogromną czupryną. Nos Ambrożego przekrzywia się w prawo albo lewo. 

   Nauczyciel jest miły dla chłopców. Potrafi ich zachęcić do nauki. Bardzo często rozmawia z nimi o ich zainteresowaniachUczniowie bardzo szanują swojego nauczyciela. 

    Pan Kleks ma mnóstwo zainteresowań. Potrafi leczyćlataćgotować ożywiać lalki. 

 

Praca w domu. 

Przygotuj się do opowiadania na temat lekcji w akademii. 


28.10.2020 r.


Temat: Lekcje w akademii.


Nazwy lekcji 

Opis 

  1. Kleksografia. 

Lekcja, na której robiono kleksy z atramentu na kartce i odczytywano je. 

  1. Przędzenie liter. 

Zamiast czytać, pan Kleks tworzył nici z liter. 

  1. Geografia. 

Chłopcy kopali piłkę - globus. 

  1. Leczenie chorych sprzętów. 

Pan Kleks leczył, np. szafę, która kasłała.  

 

Praca w domu. 

Czy znasz jakiś ciekawy przepis kulinarny? Przygotuj jego treść na kartce lub w książce kucharskiej. 


29.10.2020 r.

Temat: Kuchnia pana Kleksa.

Przepis to zbiór informacji o tym, w jaki sposób należy coś 

wykonać, coś zrobić. Najczęściej przepis kojarzy się z przyrządzeniem potrawy. 

 

Pisząc przepis:  

1) podaj dokładne informacje,  

2) przestrzegaj kolejności czynności,  

3) podaj informacje w sposób zwięzły i precyzyjny,  

4) używaj formy bezokolicznika, np. włączyć, przesunąć lub czasowników w trybie rozkazującym, np. nie zrywaj, wsyp.  

 

Zupa pomidorowa według pana Kleksa. 

Składniki: 

trzy kwarty pomarańczowych szkiełek, 

garść białego proszku, 

woda, 

kilka płomyków świecy. 

Sposób przyrządzania. 

Do rondla wrzuć trzy kwarty pomarańczowych szkiełek. Dosyp garstkę białego proszku. Dodaj wody. Wymaluj na powierzchni zielone grochy. Dorzuć kilka płomyków świec. Przelej zupę do wazy. 

                                                                                 Smacznego! 

 

 

Praca w domu. 

Napisz swój ulubiony przepis.  

 

 30.10.2020 r.


Temat: Czy to baśń?


  

Wyróżniamy następujące cechy baśni: 

  

1)       nieokreślone miejsce i czas, 

2)       szczęśliwe zakończenie, 

3)       wydarzenia realistyczne mieszają się z wydarzeniami fantastycznymi, 

4)       występują przedmioty fantastycznekrzak różyróżdżka czarodziejska, 

5)       występują postacie fantastycznewróżkiczarodziejki itp. 

 

"Akademia pana Kleksa" 

 

  1. 1. Z utworu dowiadujemy się jedyniegdzie mieści się Akademia – przy ulicy Czekoladowej. Nie wiemyjakie to miasto czy który rok. 

  2. 2. Utwór kończy się złym zachowaniem Alojzego, ale jednocześnie dowiadujemy sięże Mateusz przestaje być ptakiem i 

  3. okazuje się być pisarzem. 

  4. 3. Wydarzenia fantastyczne i postaci fantasyczne (mówiące zwierzęta

  5. furtki do bajekKrólowakrasnoludkipojawiają się jednocześnie. 

  6. 4. Przedmioty magiczne gwizdekpompka powiększającamagiczne 

  7. szkiełkamaść lecząca ranyplastry leczące i przedmioty bohaterów z 

  8. różnych bajek. 

 

Utwór "Akademia pana Kleksa"jest baśniąponieważ zawiera wiele 

elementów tego gatunku literackiego. 


2.11.2020 r.

Temat: Sprawdzian z lektury "Akademia pana Kleksa".

Sprawdzian pod linkiem https://forms.gle/SzaCzwG4Y7bykYq66


3.11.2020 r.

Temat: Świat przedstawiony w opowiadaniu „Lekcja francuskiego”.

 




Świat przedstawiony


 


                                                                                                       wydarzenia        czas zdarzeń

                                     

                                 miejsce zdarzeń                  bohaterowie

                                                                               pana Minchin

                                                                                 Sara

                                                                                kapitan Crew

                                                                            monsieur Dufarge

                                                                                Lawinia, Jessi

Akcja opowiadania dzieje się w szkole dla dziewcząt, podczas lekcji języka francuskiego.

 

Plan wydarzeń

1.     Pierwsza lekcja Sary.

2.     Rozmowa z panią Minchin.

3.     Przyjście monsieur Dufarge.

4.     Rozmowa z Sarą po francusku.

5.     Zdziwienie panny Minchin.

6.     Zażenowanie Sary.

 4.11.2020 r.

Temat: Wskazujemy przymiotniki.


Przymiotnik odpowiada na pytaniajakijakajakie? 

Przymiotnik odmienia się przez liczby i rodzaje. 

 

Liczba pojedyncza 

rodzaj męski - ten, np. piękny 

rodzaj żeński - ta, np. piękna 

rodzaj nijaki – to, np. piękne 

 

Liczba mnoga 

rodzaj męskoosobowy - ci, np. piękni 

rodzaj niemęskoosobowy - te, np. Piękne 

 

majętny 

 

wielki, ogromny 

inteligentny, rozumny 

prawdomówny, otwarty 

pracowity, sumienny 

dzielny, bohaterski 


Wykonujemy w ćwiczeniach ćw. 41,42/89, 43,44,45,46/90-91


5.11.2020 r.

Temat: Co jest tematem utworu "Obibok".

obibok - osoba leniwa lub wymigująca się od pracy;

 W wierszu jest opisane zachowanie leniwca, zwierzęcia, które nie lubi się często poruszać, przechodzić z miejsca na miejsce. Leniwiec wskazuje tak naprawdę cechy każdego z nas, bo my lubimy czasem się rozleniwiać.

rym – jednakowo brzmiące wyrazy

 obija – sprzyja

podskoków – boku

namyśle -  ściśle

krok – bok

 6.11.2020 r.

Temat: Opisujemy ciekawy przedmiot.

 

Plan opisu przedmiotu

1.    Wstęp – co opisuję i do czego ten przedmiot służy.

2.    Rozwinięcie:

kształt – np. gruby, cienki, okazały, okrągły

tworzywo – np. plastikowy, skórzany, gumowy, papierowy

kolor – np. kolorowy, czarno-biały, jasnoczerwony

powierzchnia – np. gładka, śliska, chropowata

3.    Zakończenie – dlaczego opisuję tę rzecz, co mi się w niej podoba.

 

Opis długopisu.

     Mój długopis zawsze leży w piórniku. Dostałam go od mojej mamy.

     Długopis jest cienki i podłużny. Zrobiony został z plastiku z dodatkiem metalu. Jest koloru różowego z domieszką barwy niebieskiej. W środku tego przedmiotu jest niebieski wkład. Długopis ma śliską powierzchnię.

     Bardzo lubię swój długopis, ponieważ używam go często do pisania na lekcjach. Myślę, że posłuży mi przez cały semestr szkolny.

 W zeszycie ćwiczeń wykonujemy: ćw. 17,19 s. 13, 20, 22,23 s.14

Praca w domu.

Wykonaj flagę Polski.

9.11.2020 r.

Temat: Tworzymy katechizm młodego Polaka.

katechizm – zbiór przepisów, jak należy postępować;

Symbole narodowe

1.    Godło Polski – orzeł biały na czerwonym tle.

2.    Flaga Polski – biało – czerwona (biel: czystość, orzeł, czerwień: bohaterstwo, krew przelaną za Ojczyznę).

3.    Hymn narodowy – „Mazurek Dąbrowskiego”.

 

 

Bardzo kocham swoją Ojczyznę …………………………………………………………

10.11.2020 r. 

Temat: Jestem Polakiem, znam swój hymn narodowy.

Hymn narodowy Polaków

Tytuł: „Mazurek Dąbrowskiego”

Autor słów: Józef Wybicki

Autor muzyki:

Liczba zwrotek: 4

Słynne nazwiska przywołane w tekście hymnu: Jan Henryk Dąbrowski, Napoleon Bonaparte, Stefan Czarniecki

Nazwy rzek przywołane w tekście hymnu: Wisła, Warta

Imię żeńskie, które pojawia się w czwartej zwrotce: Basia

Treść refrenu: „Marsz, marsz Dąbrowski,

                            Z ziemi włoskiej do Polski.

                            Za twoim przewodem

                            Złączym się z narodem.”

 

         Święto Niepodległości – 11 listopada

12.11.2020 r.

 Temat: Legenda o pochodzeniu godła Polski.

  1. Wędrówka Lecha w poszukiwaniu miejsca na założenie grodu. 

  2. Odpoczynek w cieniu rozłożystych dębów. 

  3. Wspomnienie Lecha o swoich braciach. 

  4. Zauważenie nieznanego ptaka. 

  5. Zbliżenie się do drzewa z wielkim gniazdem. 

  6. Postanowienie o wybudowaniu grodu o nazwie Gniezno. 

 

Jednym z miastktóre zyskało miano stolicy Polski, było Gniezno. Ten gród daje początek wielowiekowej tradycji polskiej i dynastii PiastówLegendarny jego założyciel to Lech.  

 

Każdy Polak powinien znać historię swojego kraju! 


 13.11.2020

Temat: Poznajemy przypadki rzeczownika.

 

Mianownik kto? co?

Dopełniacz kogo? czego? nie ma

Celownik komu? czemu? się przyglądam                                                      

Biernik kogo? co? widzę                                                                                      

Narzędnik z kim? z czym? idę                                                                           

Miejscownik o kim? o czym? mówię                                                            

Wołacz o ty mój! o ty moja! o ty moje! o wy moje! o wy moi!

Nauczyć się na pamięć tych przypadków i pytań na 20.11.2020 r.

Odmiana rzeczownika przez przypadki to deklinacja.

M.  pies     psy

D.   psa      psów

C.   psu      psom

B.   psa      psy

N.   psem  psami

Msc.  o psie   o psach

W. psie!   psy!

 

M.  rower       rowery

D.   roweru     rowerów

C.   rowerowi  rowerom

B.   rower       rowery

N.  rowerem  rowerami

Msc.  o rowerze o rowerach

W.  rowerze! rowery!

16.11.2020 r.

Temat: Odmieniamy przez przypadki.

Wykonaj ćwiczenia: 52 s.94-95, 53 s.95, 54,55,56,57 s.96-97 

 17.11.2020 r.

Temat: Jak odczytujemy słowa piosenki "Jak długo w sercach naszych"?

    Krainy geograficzne i ważne miejsca opisane w wierszu 

  1. Wawel – siedziba królów polskichzamek znajdujący się w Krakowie, 

  2. Karpaty - góry znajdujące się na południu Polski, ich najwyższym pasmem  Tatry, 

  3. Wisła - najważniejsza rzeka Polski, płynie od południa do 

  4. pólnocy do Morza Bałtyckiego, 

  5. Morze Bałtyckie - znajduje się na północy Polski.  

Utwór jest piosenką patriotycznąponieważ odwołuje się do miejsc związanych z naszą Ojczyzną, a także zawiera ważne 

przesłanie: 

"jak długo w sercach naszych  

Ojczysta miłość tkwi, 

stać będzie kraj nasz cały, (…)" 

 

Praca w domu 

Narysuj serce i wpisz w jego środku, za co kochasz swoją Ojczyznę. (serce na co najmniej pół kartki w zeszycie) 


18.11.2020 r.

Temat: Pisownia przymiotników złożonych.

czerwono-zielono-żółty

jasnoniebieskie

zielonogórski

polsko-czeskie

francusko-angielski

dolnośląskie


Wykonaj ćwiczenia 3,4,5/186

19.11.2020 r.

Temat: O jakim wydarzeniu jest mowa w opowiadaniu „Pamięć”?

W opowiadaniu pojawiła się data – 1942 rok. Jest to czas okupacji hitlerowskiej, który trwał od 1939 – 1945 roku. Była to II wojna światowa.

Strzeżemy pamięci o naszych przodkach walczących o Ojczyznę:

- porządkujemy miejsca pamięci,

- wywieszamy flagi,

- uczestniczymy w uroczystościach z okazji świąt państwowych,

- czytamy o wydarzeniach historycznych,

- uczestniczymy w akcjach, np. BohaterOn.

20.11.2020 r. 

Temat: Czy znamy przypadki rzeczownika?  

Odmień przez przypadki rzeczowniki:

  1. M. jajko      aniołek        gazeta 

  1. D. jajka      aniołka        gazety 

  1. C. jajku     aniołkowi     gazecie 

  1. B. jajko     aniołka         gazetę 

  1. N. jajkiem aniołkiem    gazetą 

     Msc. o jajku o aniołku o gazecie 

  1. W. jajko!         aniołku!            gazeto! 

 

 

  1.   M. agrest        stół        pisak 

  1.    D. 

        C. 

        B. 

        N. 

        Msc. 

        W. 


23.11.2020 r.

Temat: Co jest tematem wiersza Jerzego Ficowskiego?

 

Poeta opisuje ptaki, które odlatują jesienią do Afryki, gdzie jest ciepło. W Polsce przebywają również tylko wtedy, gdy pozwala im na to pogoda. Mają dwie ojczyzny. Człowiek natomiast powinien mieć jedną Ojczyznę, tę w której się urodził i którą nosi w sercu. Gdy w Ojczyźnie dzieje się źle, nam też jest źle. Natomiast, gdy w Ojczyźnie dzieje się dobrze, nam też jest dobrze.

Cyprian Kamil Norwid „Ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek”

 

24.11.2020 r.

Temat: Co wiemy o czasowniku?

Czasownik odpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje?

Czasownik odmienia się przez:

- liczby (pojedyncza i mnoga),

- osoby (ja, ty, on, ona, ono, my, wy, oni, one),

- czasy (przeszły, teraźniejszy i przyszły),

- rodzaje (męski, żeński, nijaki, męskoosobowy, niemęskoosobowy)

 

Liczba mnoga

rodzaj męskoosobowy – czytali, śpiewali, tańczyli (ci)

rodzaj niemęskoosobowy – czytały, śpiewały, tańczyły (te)

 

Ćwiczenia 58,59 s. 98, ćw. 60,61 s. 99, ćw. 63,64 s. 100

25.11.2020 r.

Temat: Odmieniamy czasowniki.

ćw. 65/100, 68/102, 71/103, 72/103, 76/105, 79/106, 86/110

do wysłania 81/107,84/109, 87/110

26.11.2020 r.

Temat: Poetycki opis zachodu słońca.

Adam Mickiewicz żył w latach 1798 – 1855. Był polskim poetą, który pisał wspaniałe utwory patriotyczne. Napisał poemat "Pan Tadeusz". 

 

We fragmencie "Pana Tadeusza" został opisany barwnym poetyckim językiem zachód słońca. Poeta użył wielu środków stylistycznych porównując zachodzące słońce z twarzą rolnika albo z pożarem na dachu.

                                                                                Rymy

dochodziło - świeciło

oblicze - rolnicze

promienisty - mglisty

drzewa - zlewa

gmachu - dachu

konary - szpary

 

                                                            Praca domowa

Narysuj w zeszycie zachód słońca opisany w utworze.

27.11.2020 r.

Temat: Co to jest porównanie literackie?

porównanie - środek poetycki, który polega na porównaniu do siebie zjawisk, postaci i przedmiotów;

Wypisz z fragmentu "Pana Tadeusza" porównania.

30.11.2020 r.

Temat: Test z lektury "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

1.12.2020 r.

Temat: Świat przedstawiony w komiksie "Kajko i Kokosz".

Świat przedstawiony w utworze:

  1. Miejsca akcji - nad jeziorem nieopodal małego grodu, wśród gęstych borów na wzgórzu, las, gród Mirmiłowo, Łysa Góra.
  2. Czas akcji - wczesne średniowiecze.
  3. Bohaterowie - Kajko, Kokosz, Mirmił, Lubawa, Jaga, Łamignat, zbójcerze, Hegemon, czarownice, mieszkańcy grodu.
3.12.2020 r.
Temat: Co to jest komiks?
Komiks – sekwencyjna historia obrazkowa, często z dodanym tekstem, publikowana w prasie lub w formie osobnych zeszytów;

Cechy komiksu:
a) najważniejszym elementem tego dzieła jest grafika,
b) wypowiedzi bohaterów oraz ich emocje są zapisywane w "chmurkach",
c) czasami pojawiają się wyrazy dźwiękonaśladowcze, które związane są np. z uderzeniem czegoś, bądź dźwiękami z oddali;


                                                      Praca w domu
"Mikołaj w moim domu" - wykonaj jedną planszę komiksu, na której przedstawisz krótką historyjkę. (praca A4 na 14 grudnia)

4.11.2020 r.
Temat: Mikołaju nasz, długą brodę masz.

Mikołaj z Miry, św. Mikołaj znany również jako Mikołaj z Bariświęty katolicki i prawosławny. Najstarsze przekazy o nim pochodzą z VI wieku. Żył na przełomie III i IV wieku, był biskupem Miry w Licji, wsławił się cudami oraz pomocą biednym i potrzebującym.

                                      Praca w domu
Wspieramy potrzebujące dzieci oglądając 6 grudnia w telewizji Polsat blok reklamowy o godz. 18.45. 

 

 7.12.2020 r.

Temat: Jak opisać krajobraz?

Opis krajobrazu
  1. Wstęp - prezentuję dokładnie miejsce, które opisuję, np. pejzaż górski, nizinny, moje podwórko.
  2. Rozwinięcie - dokładnie opisuję wygląd tego krajobrazu posługując się przede wszystkim przymiotnikami i wyrazami określającymi położenie tego miejsca.
  3. Zakończenie - opisuję swoje wrażenia i odczucia dotyczące tego miejsca.
          
                                          Praca w domu

Opisz krajobraz, który widzisz w swoim oknie. 

8.12.2020 r.

Temat: Mój krajobraz za oknem.

Zagadnienia do sprawdzianu:
  1. Analiza czytanego tekstu.
  2. Odmiana rzeczownika przez przypadki.
  3. Określanie form czasownika i odmiana czasownika.
  4. Tworzenie bezokoliczników.
  5. Wskazywanie porównań.
  6. Tworzenie krótkiego tekstu na podstawie przeczytanej lektury "Kajko i Kokosz".
Sprawdzian odbędzie się 15 grudnia na Testportal.

9.12.2020 r.
Temat: Oto moja "brama" do wyobraźni.
Wyobraźnia to zdolność do przywoływania i tworzenia w myślach wyobrażeń. Źródłem przechowywanych w pamięci wyobrażeń są zmysły. Część odpowiadająca za wyobraźnię jest umiejscowiona w prawej półkuli mózgu.
                                      Baśnie 
  1. "Brzydkie kaczątko"
  2. "Czerwony Kapturek"
  3. "Królowa Śniegu"
  4. "Księżniczka na ziarnku grochu"
  5. "Kot w butach"
  6. "Królewna Śnieżka"
  7. "O rybaku i złotej rybce"
  8. "Calineczka"
  9. "Dziewczynka z zapałkami"
  10. "Jaś i Małgosia"
  11. "Śpiąca królewna"
  12. "Stoliczku nakryj się"
10.12.2020 r.
Temat: Świat prawdopodobny i nieprawdopodobny w opowiadaniu "Poza murami gimnazjum".
​​​Świat prawdopodobny - świat realistyczny, czyli może istnieć naprawdę.
​​​​
​​​Świat nieprawdopodobny - świat fantastyczny, czyli nie może istnieć.


Elementy świata prawdopodobnegoElementy świata nieprawdopodobnego
postaci: Julia, Eustachy, Edyta, chłopcy z gangu;postaci: Aslan
wydarzenia dzieją się w Anglii;bohaterowie przechodzą do innego świata: "gładka murawa i błękitne niebo";
Świat ten okazał się dla Julii i

Eustachego bardzo zły.
​​​​​​Świat wspaniały.

                              Praca w domu.
Zad. 5 s. 132 (wymień 5 postaci)

11.12.2020 r.
Temat: Baśń o złotej rybce.
rybak - dobry, posłuszny, naiwny, pokorny, uprzejmy;
żona rybaka - chciwa, zachłanna, zaborcza, nieuprzejma, nieżyczliwa, niemiła;

Rybka w baśni mówiła ludzkim głosem. Taki zabieg stylistyczny nazywamy uosobieniem.
W baśni pojawił się morał, który wskazuje nam na zachowanie każdego człowieka. Uczymy się, żeby nie być zachłannym i zaborczym, bo może się to źle skończyć. 

14.12.2020 r.
Temat: Przed sprawdzianem.
15.12.2020 r.
Temat: Sprawdzian wiadomości.
16.12.2020 r.
Temat: Omówienie sprawdzianu.
17.12.2020 r.
Temat: Opowieść o słowiku.
Bohaterowie:
18.12.2020 r.
Temat: Opowieść o słowiku.
Cechy słowika: uprzejmy, miły, skromny, pomocny, troskliwy, dobroduszny, mądry.

Prawdziwy słowik był cenniejszy, ponieważ:
  • miał dobre serce,
  • był mądry,
  • potrafił okazać cesarzowi swoją radość i przebywania z nim,
  • był troskliwy i towarzyszył cesarzowi nawet w chwili zbliżającej się śmierci,
  • był bezinteresowny, nie oczekiwał niczego za swój śpiew.

Baśń o słowiku uczy nas, jak mamy postępować w 

swoim życiu i

jakimi cechami się kierować.

21.12.2020 r.
Temat: Zwyczaje Bożego Narodzenia.

zwyczaj
1. "powszechnie przyjęty, tradycyjny sposób postępowania w pewnych okolicznościach"
2. "właściwy komuś sposób postępowania"

                                      Zwyczaje w moim domu.

1. Porządkowanie w domu i w sercu.
2. Ubieranie choinki.
3. Przygotowanie dwunastu potraw.
4. Położenie sianka pod obrus.
5. Wypatrywanie pierwszej gwiazdki ( Gwiazda Betlejemska).
6. Czytanie fragmentu Ewangelii.
7. Dzielenie się opłatkiem i składanie sobie życzeń.
8. Spożywanie potraw wigilijnych.
9. Obdarowanie najbliższych prezentami.
10. Śpiewanie kolęd.
11. Pasterka.


18.01.2021
Temat: Zaklęty ortografii. Pisownia wyrazów z rz i ż.
Rz piszemy:
a) gdy wymienia się na r,
b) po spółgłoskach: p, b, t, d, k, g, ch, j, w   (wyjątki: pszenica, wszystko, wszędzie, kształt, kształcić, bukszpan, owszem, kszyk (ptak), gżegżółka, piegża),
c) w zakończeniach nazw zawodów -arz, -erz,
d) w zakończeniach -mistrz, -mierz,
e) w wyrazach, których pisownię trzeba zapamiętać.
                              Praca w domu
Lektura "Mikołajek" powinna być przeczytana na 1 lutego 2021 r.
ćw. 1,2,3,4,5 s. 160

20.01.2021
Temat: Co to jest zdrobnienie?
Zdrobnienie - wyraz utworzony na oznaczenie czegoś mniejszego od pierwowzoru (np. rączka od wyrazu ręka) lub w celu pieszczotliwego nazwania kogoś lub czegoś (np. córeńka, koteczek). Niekiedy zdrobnienie jest wyrazem lekceważenia lub ma wywołać efekt humorystyczny.
                                  Elementy baśniowe w wierszu
1. " Za siódmą górką, za piątą rzeczką" - "Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami".
2. "Choć dojść tam chcieli śmiałkowie, woje, rycerze oraz królowie" - bohaterowie baśni: rycerze, królowie i śmiałkowie.

Zdrobnienia: górką, rzeczką, miasteczko, górek, rzeczek, miasteczku.

Utwórz zdrobnienia.
kot - koteczek, kotek
pies - piesek, piesio
palec - paluszek
krzesło - krzesełko, krzesełeczko
obraz - obrazek, obrazeczek
młot - młotek, młoteczek
płot - płotek, płoteczek
córka - córeczka, córcia, córunia
mama - mamusia, mamunia
tata - tatuś, tatulek

21.01.2021
Temat: Rozmawiamy o przysłówku.
Przysłówek jest nieodmienną częścią mowy. Odpowiada na pytania:

jak? gdzie? kiedy? Przysłówki mogą być tworzone od przymiotników


rzewnie, kulturalnie
22.01.2021
Temat: W kręgu teatru.
Utwór pt. "Kopciuszek" to znana baśń, która wielokrotnie jest przekształcana w ciekawe historie o innym zakończeniu. Bohaterowie w utworze Wandy Chotomskiej to: Narrator, Kopciuszek, Wróżka i Książę.

23.01.2021
Temat: Co powinniśmy wiedzieć o redagowaniu tekstu zaproszenia?
Zaproszenie to krótki tekst, w którym informujemy adresata o jakimś wydarzeniu (uroczystości, imprezie, spotkaniu itp.) i prosimy, aby wziął w nim udział.

24.01.2021
Temat: Przygotowanie do sprawdzianu.
Cechy baśni.

1. Specyficzny początek i zakończenie baśni.
2. Bohaterowie pozytywni i negatywni.
3. Nadanie cech ludzkich zwierzętom i roślinom. (uosobienie)
4. Zwycięstwo dobra nad złem.
5. Obecność przedmiotów magicznych.
6. Motywy wędrowne (obecność tych samych postaci).
7. Pozytywne zakończenie.

Zagadnienia do sprawdzianu:
1. Cechy i tytuły baśni.
2. Określanie czasu czasownika.
3. Określanie rodzaju czasownika.
4. Wskazywanie przysłówka.
Sprawdzian odbędzie się 8 lutego.

27.01.2021
Temat: Podsumowujemy naszą wiedzę o częściach mowy.
Części mowy, które znamy:
czasownik - co robi?, co się z nim dzieje?
rzeczownik - kto? co?
przymiotnik - jaki? jaka? jakie?
przysłówek - jak? gdzie? kiedy?
liczebnik - ile? który z kolei?

                     Odmienne części mowy
rzeczownik - odmienia się przez przypadki i liczby, ma rodzaje
czasownik - odmienia się przez osoby, liczby, czasy i rodzaje
przymiotnik - odmienia się przez przypadki, liczby i rodzaje
liczebnik - odmienia się przez przypadki i rodzaje

                                                  Praca w domu
Zad. 5 s. 195

28.01.2021
Temat: Pisownia wyrazów z h.
29.01.2021
Temat: Pisownia wyrazów z ch.
2.02.2021
Temat: Świat przedstawiony w lekturze "Mikołajek".
■ ELEMENTY ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO 
• czas akcji: czasy współczesne autorom książki, lata 60. XX wieku 
• miejsca wydarzeń: miasto we Francji, teren szkoły, dom Mikołajka, pusty plac z wrakiem samochodu • bohaterowie: Mikołajek, Gotfryd, Euzebiusz, Joachim, Maksencjusz, Kleofas, Alcest, Rufus, Ananiasz, Rosół, nauczycielka, mama i tata Mikołajka, dyrektor, sąsiad Blédurt, Dżodżo, Ludeczka, pan Bordenave
 • narrator: Mikołajek
Praca w domu
Opowiedz treść jednego z rozdziałów książki, który najbardziej Ci się spodobał. 
3.02.2021
Temat: Mikołajek i jego "paczka".
Drużyna Mikołajka

  1. Gotfryd
  2. Euzebiusz
  3. Joachim
  4. Maksencjusz
  5. Kleofas
  6. Alcest
  7. Rufus
  8. Ananiasz
__                     
                                                                    Jacy byli?
  • zabawni,
  • solidarni,
  • pomysłowi,
  • umieli wybaczać,
  • często rozrabiali i się bili,
  • niegrzeczni podczas lekcji,
  • wyprowadzali dorosłych z równowagi,
  • nieuważni,
  • kłótliwi,
  • często się chwalili;
4.02.2021
Temat: Układamy plan wydarzeń.
Cechy planu wydarzeń
  1. Punkty planu układamy chronologicznie.
  2. Punkty zapisujemy w formie równoważników zdań, czyli wypowiedzeń, które nie zawierają czasowników.
  3. Staramy się ułożyć plan tak, aby nie był zbyt obszerny.
___________
  1. Powrót Mikołajka ze szkoły i spotkanie psa.
  2. Przyprowadzenie Reksa do domu i złość mamy.
  3. Złe zachowanie psa.
  4. Wyprowadzenie go do ogrodu.
  5. Pojawienie się właściciela zwierzęcia.
  6. Smutek całej rodziny.

W opowiadaniu dowiadujemy się, jak należy postępować z psem, który się przybłąka. Należy pamiętać, że trzeba zachować przy tym wielką ostrożność.



                                                  Praca w domu
W jaki sposób można pomóc zwierzętom w schronisku? Napisz to w punktach. 

5.02.2021
Temat: Przedstawienie "Kopciuszek".
8.02.2021
Temat: Czy wykonanie szkolnego zdjęcia to łatwa sztuka?
Świat stanął na głowie?! Spróbuj odczytać streszczenie opowiadania. Zacznij od końca, możesz pomóc sobie lusterkiem albo się trochę powyginaj. Tylko uważaj, żeby nie zrobić sobie krzywdy. Aha, i nie próbuj odwracać komputera, bo może się to źle skończyć (dla komputera i dla ciebie). ˙
łɐᴉʍz ɟɐɹƃoʇoɟ ǝż 'ęᴉs ołɐzɐʞo 'ɐᴉɔęɾpz op ęᴉs ćᴉʍɐʇsn ᴉlɐłopz ʎɔsʎzsʍ ǝᴉɔzsǝɹʍ ʎpǝᴉʞ ˙zsɐᴉuɐu∀ łɐɯʎzɹʇo ʎɔąɔɥɔǝᴉu ǝɹóʇʞ 'ɯǝᴉɔęᴉudoʞ ᴉ ɯǝzsnᴉqǝznƎ z ąᴉuʇółʞ oʇ ęᴉs ołʎzɔńoʞS ˙npęzɹ oƃǝᴉuʇɐʇso op oƃ ćɐłsǝpo ɐqǝzɹʇ ᴉ ęlnzsoʞ ǝᴉqos ᴉɯɐld ʇsǝɔl∀ ˙nᴉuǝᴉʍᴉldɹǝᴉɔǝᴉuz nɯǝɾoʍs zɐɹʎʍ ǝɾɐp ˙ɥɔɐʇɐɹɐdɐ ɐu ęᴉs ɐuz pʎɹɟʇoפ ǝż 'ęᴉs ɐqopod ǝᴉu ozpɹɐq ᴉʍoɟɐɹƃoʇoℲ ˙ęʞlǝᴉɔʎzɔnɐu ɐu ɐpɐds ʍóᴉuzɔn ɐᴉuɐɾɐʞodsn ʞǝząᴉʍoqo ǝlɐ 'ʎʍᴉldɹǝᴉɔ ćʎq ęᴉs ɐɹɐʇs ɟɐɹƃoʇoℲ ˙ʍóƃǝloʞ ɥɔᴉoʍs ɐᴉʍɐʇspǝzɹd ʞǝɾɐłoʞᴉW ˙pʇᴉ ɥɔɐʞuʎzɹʞs ɐu ćɐʇs ąɔɥɔ 'ʎɥɔnp ąɾɐpn 'ęʍołƃ ɐu ᴉʞɹoʍ ąɾɐpɐłʞɐz 'ęᴉs ąɾɐᴉdnłƃʎʍ 'ǝuɹoɟsǝᴉu ąs ᴉɔǝᴉzp 'ɐɹɐᴉɯǝᴉu oɔ ɯʎʇ z ʇsǝɾ ʍóʇodołʞ ˙ǝᴉɔęɾpz ǝʍosɐlʞ ćᴉqoɹz ᴉ ɟɐɹƃoʇoɟ ćśɾʎzɹd ɐɯ ʎłoʞzs op żóʇO ˙ńǝᴉzp ʎużɐʍ łpǝzspɐu ᴉɔǝᴉzp ɐlD
9.02.2021
Temat: Sprawdzian.
10.02.2021
Temat: Omówienie sprawdzianu.
Pewnego razu cesarz Chin usłyszał piękny śpiew słowika i zapragnął go słuchać w pałacu. Odnaleziono ptaka i umilał on codziennie czas wszystkim mieszkańcom. Niestety pewnego dnia władca otrzymał prezent od cesarza Japonii - mechanicznego słowika. Prawdziwy ptak uciekł i przyleciał dopiero wówczas, gdy cesarz zachorował. Dzięki słowikowi wrócił do zdrowia.

śpieszyłem się - cz. przeszły, r. męski
umyłyśmy - cz. przeszły, r. niemęskoosobowy
przeczytam - cz. przyszły, rodzaju nie można określić
widzę - cz. teraźniejszy, rodzaju nie można określić

Owego piątku siódmego sierpnia było […] bezwietrznie i potwornie gorąco. Nikt nie wiedział, która godzina, mieli tylko ogólne wrażenie, że jest bardzo późno. Kometa zrobiła się jeszcze większa i widać było wyraźnie, że zmierza ku Dolinie Muminków. Płomienie wokół niej były białe i strasznie mocno świeciły.

Poprawa z lektury - poniedziałek 11.50
Poprawa ze sprawdzianu - w środę o 13.00 (za tydzień)

11.02.2021
Temat: Żegnamy się z Mikołajkiem.
"Mikołajek" to cykl opowiadań o śmiesznych i bardzo ciekawych przygodach chłopca, który ma wielu przyjaciół. Czytając te przygody zwracamy uwagę przede wszystkim na:
- zachowanie bohaterów,
- wzajemne wsparcie i współpracę grupy chłopców,
- podejście Mikołajka do nauki,
- zabawne i zaskakujące wydarzenia.
Informacja dotycząca kolejnej lektury - "Opowieści z Narnii" (czytamy do 8 marca). 

12.02.2021
Temat: Do jakiej legendy nawiązuje poznany wiersz Marii Konopnickiej?
legenda - opowiadanie przekazywane z pokolenia na pokolenie, w którym bohaterami są postacie historyczne i fantastyczne;

Maria Konopnicka w swoim wierszu nawiązuje do legendy "Śpiący rycerze w Tatrach". Ma to związek z utratą niepodległości przez Polskę. Ci rycerze wstaną ze snu wtedy, kiedy nadejdzie czas - czyli, gdy Polska będzie w niebezpieczeństwie.
W wierszu pojawiają się następujące wyrażenia:
  • "sto gwiazd",
  • "stu rycerzy",
  • "sto serc",
  • "sto wichrów",
  • "stu rumaków",
  • "sto dni i sto nocy"
Niepodległość została odzyskana po ponad 100 latach niewoli.
                                   Praca w domu
Napisz, kim według legendy byli: Popiel i Piast. 
________________________________________________________________________________


_______________________________________________________________________
________________________________________________________________________________












________________________________________________________________________________







 

   


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz